Deelprogramma 4.1 Bestuur
DP41 BESTUUR | I/S | Bedrag | |
Begroting na wijziging 2020 (baten -/- lasten) | -3.432.000 | ||
Rekening 2020 (baten -/- lasten) | -2.813.000 | ||
Saldo excl. mutaties reserves | 619.000 | ||
Begroting na wijziging 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 749.000 | ||
Rekening 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 501.000 | ||
Saldo reserves | -248.000 | ||
Totaal saldo | 371.000 | ||
Nr. | Omschrijving | ||
---|---|---|---|
Directe baten en lasten | |||
1 | Bestuurlijke samenwerking Lasten Leijsten Toos | I | 28.000 |
Een voordeel van ruim € 19.000 is ontstaan door de lagere trainee-kosten, in verband met een latere start van het programma dan gepland. Voor dit bedrag is budgetoverheveling aangevraagd omdat de kosten nog doorlopen in 2022 en 2023. | |||
2 | Implementatie omgevingswet Lasten Denissen Gea | I | 439.000 |
De datum van inwerkingtreding Omgevingswet is een jaar uitgesteld van 2021 naar 2022. Als gevolg van een langere doorlooptijd van o.a. Omgevingsvisie en aanschaf software/aansluiting op Digitaal Stelsel Omgevingswet, zal een budget van € 85.603,- niet in 2020, maar in 2021 benodigd zijn. | |||
3 | Kosten ondersteuning raad en commissies Lasten Bongaerts Erwin | I | -38.000 |
Deze overschrijding is het gevolg van extra kosten die de accountant heeft gemaakt i.h.k.v. de jaarrekeningcontrole. Accountant, controller en auditcommissie hebben hierover overlegd. | |||
4 | Raad en raadscommissies Lasten Bongaerts Erwin | I | 27.000 |
Deze onderschrijding is (deels) een gevolg van de maatregelen omtrent het coronavirus. Door het digitale vergaderen zijn de kantinekosten veel lager uitgevallen. De jaarlijkse heisessie (opleidingskosten) ging bovendien niet door. Daarnaast, de raad heeft in 2019 besloten het rekenkamerbudget te verhogen. Echter, door het coronavirus heeft de werving van een secretaris-onderzoeker langer geduurd. Bijgevolg waren de uitgaven aan onderzoek lager. De rekenkamer heeft hierover gerapporteerd in haar jaarverslag. Inmiddels heeft de rekenkamer overigens nieuwe onderzoeken aangekondigd (zoals verwoord in hun onderzoeksplan 2021). | |||
5 | Voormalig personeel b&w Lasten Litjens Mia / Derks Lisette | I | 166.000 |
Het voordeel is ontstaan, omdat de wachtgeldkosten voor voormalig bestuurders lager zijn uitgevallen dan begroot i.v.m. het aanvaarden van een nieuwe functie. | |||
Indirecte baten en lasten | |||
6 | Mut.res.implementatie omgevingswet Baten Denissen Gea | I | -230.000 |
Zie hierboven bij 3; Implementatie omgevingswet Lasten. | |||
7 | Voorziening APPA Litjens Mia / Derks Lisette | I | -54.000 |
De overschrijding is het gevolg van de weer verder gedaalde rekenrente voor de bepaling van de omvang van de APPA-reserve. De dalende rente heeft negatieve gevolgen voor de stand van de pensioenvoorziening en vraagt al verschillende jaren een extra storting om aan de toekomstige pensioenverplichtingen voor bestuurders te kunnen voldoen. | |||
8 | Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum | I | 95.000 |
Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 681.000 over alle programma's. Dit betreft circa 2,37% van de begroting voor dit onderdeel over alle programma’s. | |||
9 | Overige kosten | I | -62.000 |
Totaal | 371.000 |
Deelprogramma 4.2 Duurzaamheid
DP42 DUURZAAMHEID | I/S | Bedrag | |
Begroting na wijziging 2020 (baten -/- lasten) | -482.000 | ||
Rekening 2020 (baten -/- lasten) | -378.000 | ||
Saldo excl. mutaties reserves | 104.000 | ||
Begroting na wijziging 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 50.000 | ||
Rekening 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 35.000 | ||
Saldo reserves | -15.000 | ||
Totaal saldo | 89.000 | ||
Nr. | Omschrijving | ||
---|---|---|---|
Directe baten en lasten | |||
1 | Energietransitie Lasten Dinther van Hanny | I | 59.000 |
Projecten zoals o.a. transitievisie warmte en operatie steenbreek waarbij we samen met de inwoners aan de slag willen gaan (ook pilots buiten) zijn uitgesteld doordat de coronamaatregelen het niet toelaten om fysiek samen te komen. Voor 2021 is er nieuw budget wat hiervoor kan worden ingezet, dus kan het resterende budget van 2020 vrijvallen. | |||
Indirecte baten en lasten | |||
2 | Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum | I | 13.000 |
Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 681.000 over alle programma's. Dit betreft circa 2,37% van de begroting voor dit onderdeel over alle programma’s. | |||
3 | Overige kosten | I | 17.000 |
Totaal | 89.000 |
Deelprogramma 4.3 Dienstverlening en Bedrijfsvoering
DP43 DIENSTVERLENING EN BEDRIJFSVOERING | I/S | Bedrag | |
Begroting na wijziging 2020 (baten -/- lasten) | -17.459.000 | ||
Rekening 2020 (baten -/- lasten) | -17.105.000 | ||
Saldo excl. mutaties reserves | 354.000 | ||
Begroting na wijziging 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 903.000 | ||
Rekening 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 741.000 | ||
Saldo reserves | -162.000 | ||
Totaal saldo | 192.000 | ||
Nr. | Omschrijving | ||
---|---|---|---|
Directe baten en lasten | |||
1 | Facilitaire voorzieningen Baten Knobbe Willemijn | I | 34.000 |
De onderbesteding is te verklaren door lage bezetting in het gemeentehuis i.v.m. restricties door de corona pandemie. Hierdoor zijn er beduidend minder kosten gemaakt voor services o.a. afval, kantoorartikelen en ingrediënten voor koffieautomaten (ingrediëntskosten catering). | |||
2 | Gegevenshuis Lasten Berg van den John | I | 96.000 |
Door terugtrekken van Venlo uit de samenwerking in 2019 en andere vorm van samenwerking met Horst aan de Maas (samenwerking pas bekrachtigd in 2021) zijn er minder uitgaven gedaan in de vorm van proeftuinen en projecten, dan oorspronkelijk geraamd. | |||
3 | Ict applicaties Lasten Claessens Joris | I | -133.000 |
Door corona zijn projecten versneld uitgerold en naar voren gehaald. Hierdoor zijn in 2020 extra ict kosten gemaakt. | |||
4 | Ict.flexwerken Lasten Claessens Joris | I | -85.000 |
Door corona zijn extra ict kosten gemaakt voor het thuis te laten werken van het personeel. Deze kosten betreffen mobile telefoons, laptops en toebehoren, laptop standaarden en headsets. | |||
5 | Ict.infrastructuur Lasten Claessens Joris | I | 25.000 |
Het betreffende voordeel hangt samen met het nadeel bij punt 3. | |||
6 | Infrastructuur Horst/Venray Lasten Claessens Joris | I | -29.000 |
Door extra inzet van personeel vanuit de gemeente Horst aan de Maas voor Automatisering/servicedesk zijn er meer kosten gemaakt dan dat er gebudgetteerd was. | |||
7 | Overige personeelslasten Lasten Litjens Mia / Derks Lisette | I | 63.000 |
Als gevolg van corona zijn er minder reis- en verblijfkosten en kosten voor jubileum- en afscheidsvieringen gemaakt. Daarnaast zijn de verzekeringskosten, de kosten voor externe adviseurs en de gebruikskosten van het personeels-informatiesysteem lager uitgevallen dan begroot. | |||
8 | Restaurant Lasten Knobbe Willemijn | I | 34.000 |
Onderhandelingen met cateraar over verlagen van inzet & kosten zijn over de jaargrens getild. Uitsluitsel over personeelskosten van oktober t/m december is in februari 2021 gegeven, waardoor kosten van okt./nov./dec. in boekjaar 2021 zullen vallen. | |||
Indirecte baten en lasten | |||
9 | Mut.res.gegevenshuis Baten Berg van den John | I | -65.000 |
Door een andere vorm van samenwerking met Horst aan de Maas en uitgestelde besluitvorming rondom de samenwerking zijn er minder baten dan in eerste instantie geraamd. | |||
10 | Mut.res.interne uren personeel Baten Derks Lisette | I | -97.000 |
Project WNRA is in 2020 nog niet volledig afgerond. In 2021 zal dit project worden afgerond. Deze kosten betreffen inzet van de projectleider WNRA (inhuurkosten) en daarnaast programmeerkosten voor Youforce (inhuurkosten). | |||
11 | Rente: vaste geldleningen en rentevoordeel Bosmans Ruud | I | 39.000 |
Het voordeel komt hoofdzakelijk doordat de rente langlopende leningen lager is dan geraamd. In de raming is er vanuit gegaan dat een langlopende lening (met bijbehorende rentelasten) zou moeten worden aangetrokken. In 2020 is geen langlopende lening aangetrokken en zijn de rentelasten langlopende leningen hierdoor lager dan geraamd. | |||
12 | Afschrijvingen | I | 81.000 |
Er is minder afgeschreven op ICT investeringen dan begroot. | |||
13 | Toegerekende reële en bespaarde rente | I | -28.000 |
Via de kapitaallasten wordt rente toegerekend aan de investeringen. Het nadeel € 28.000 betreft hoofdzakelijk de minder aan de diverse producten toegerekende rente dan geraamd. De afwijking is -0,7% ten opzichte van de raming. Dit betekent minder rentekosten bij de betreffende producten dan geraamd. Een nadere toelichting op de investeringen is opgenomen in paragraaf investeringen. | |||
14 | Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum | I | 134.000 |
Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 745.000 over alle programma's. Dit betreft circa 2,59% van de begroting voor dit onderdeel over alle programma’s. | |||
15 | Overige kosten | I | 123.000 |
Totaal | 182.000 |
Deelprogramma 4.4 Financiën
DP44 FINANCIËN | I/S | Bedrag | |
Begroting na wijziging 2020 (baten -/- lasten) | 81.966.000 | ||
Rekening 2020 (baten -/- lasten) | 82.769.000 | ||
Saldo excl. mutaties reserves | 803.000 | ||
Begroting na wijziging 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 2.037.000 | ||
Rekening 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | -5.000 | ||
Saldo reserves | -2.042.000 | ||
Totaal saldo | -1.239.000 | ||
Nr. | Omschrijving | ||
---|---|---|---|
Directe baten en lasten | |||
1 | Baten OZB gebruikers niet-woningen Baten Holtman Stephan | I | 39.000 |
Bij de niet-woningen is er een kleine meeropbrengst. Bij het bepalen van de nieuwe waarden voor de begroting 2020 is een inschatting gemaakt van de stijging welke was te verwachten bij de niet-woningen. Tot slot zijn er nog OZB gebruik aanslagen opgelegd uit de belastingjaren 2018 en 2019. | |||
2 | Baten toeristenbelasting Baten Holtman Stephan | I | 238.000 |
Het coronavirus heeft ook de toeristische sector geraakt. Niettemin zijn er meer inkomsten gerealiseerd dan begroot. Dit heeft de volgende oorzaken. | |||
3 | Covid programma 4 DP43 Lasten Verhagen Arjan | I | 80.000 |
Dit resultaat bestaat uit coronacompensatie die ontvangen is voor extra kosten in verband met het organiseren van corona-proof tweede kamer verkiezingen in maart 2021 (€ 80.152). Er wordt voorgesteld om fit bedrag over te hevelen naar 2021. | |||
4 | Functioneel te verdelen baten en lasten Lasten Leijsten Toos | I | -50.000 |
Deze begrotingspost betreft de organisatie-brede taakstelling die vanuit het InformatieBeleidsplan (IBP) is opgenomen. De raming is gedurende het boekjaar niet ‘afgeboekt’ hoewel er wel degelijk inverdieneffecten zijn gerealiseerd. Met name door COVID-19 is een heldere toerekening niet mogelijk gebleken, maar zijn de effecten/voordelen als (kleinere) onderschrijdingen op de verschillende kostenposten (o.a. papierverbruik, portikosten) van de overhead meegenomen. Daarnaast zijn door toepassing van ICT-applicaties werkprocessen efficiënter ingericht, waardoor er doelmatiger gewerkt wordt. | |||
5 | Gemeentefondsuitkeringen Baten Bosmans Ruud Voor een nadere toelichting op de coronavergoedingen verwijzen wij u naar de impactanalyse Corona van januari 2021. Conform eerdere besluitvorming worden alle overgebleven gelden overgeheveld naar 2021. | I | 364.000 |
6 | Lasten OZB niet-woningen Lasten Holtman Stephan | I | 37.000 |
Het voordeel € 37.000 moet in samenhang worden gezien met Wet WOZ lasten. Het gaat hier om de doorverdeling van de kosten van budget Wet Woz. (zie de toelichting hieronder bij onderdeel 11). | |||
7 | Lasten OZB woningen Lasten Holtman Stephan | I | 49.000 |
Het voordeel € 49.000 moet in samenhang worden gezien met Wet WOZ lasten. Het gaat hier om de doorverdeling van de kosten van budget Wet Woz. (zie de toelichting hieronder bij onderdeel 11). | |||
8 | Onvoorziene uitgaven Lasten Martens Simone | I | 31.000 |
Het resterende saldo van post onvoorzien komt ten gunste van het jaarrekeningresultaat. Een overzicht van post onvoorzien gedurende het boekjaar 2020 vindt u bij onderdeel 2.3 baten en lasten 2020, geraamd bedrag van onvoorzien. | |||
9 | Stelpost onderuitputting investeringen Lasten Martens Simone | I | -30.000 |
De stelpost onderuitputting houdt verband met de voordelen op de afschrijving in de deelprogramma’s 3.4 €47.000 en 4.3 €81.000. | |||
10 | Vennootschapsbelasting Lasten Bosmans Ruud | I | 62.000 |
11 | Wet woz Lasten Holtman Stephan | I | 60.000 |
Het voordeel komt vanuit lagere kosten van budget Wet Woz. In 2020 is er minder inhuur voor heffingswerkzaamheden en beroep- en bezwaarafhandeling noodzakelijk geweest. Daarnaast zijn er minder kostenvergoedingen uitbetaald in relatie tot bezwaar- en beroepsprocedures mede vanwege uitgestelde beroepsprocedures door het coronavirus. | |||
Indirecte baten en lasten | |||
12 | Mut.res.beleggingen Lasten Bosmans Ruud | I | 164.000 |
13 | Mut.res.boventallig personeel Baten en Lasten Litjens Mia / Derks Lisette | I | -254.000 |
De frictiereserve was ontoereikend, daarom heeft een hogere storting plaatsgevonden. Ten opzichte van de begrote bedragen heeft uiteindelijk een lagere onttrekking uit de reserve plaatsgevonden, wat eveneens als nadeel tot uitdrukking komt in de gemeentelijke exploitatie. | |||
14 | Mut.res.onvoorziene uitgaven Baten Martens Simone | I | -1.723.000 |
Bij de eerste bijstellingen 2020 (onderdeel van de kadernota 2021) is voor | |||
15 | Mut.res.rente inkomsten Lasten Bosmans Ruud | I | -173.000 |
Het nadeel € 173.000 moet in samenhang worden gezien met het voordeel | |||
16 | Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum | I | -44.000 |
Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 681.000 over alle programma's. Dit betreft circa 2,37% van de begroting voor dit onderdeel over alle programma’s. | |||
17 | Overige kosten | I | -89.000 |
Totaal | -1.239.000 |