Deelprogramma 2.1 Woningbouw
DP21 WONINGBOUW | I/S | Bedrag | |
Begroting na wijziging 2020 (baten -/- lasten) | -1.226.000 | ||
Rekening 2020 (baten -/- lasten) | -138.000 | ||
Saldo excl. mutaties reserves | 1.088.000 | ||
Begroting na wijziging 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | -357.000 | ||
Rekening 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | -555.000 | ||
Saldo reserves | -198.000 | ||
Totaal saldo | 890.000 | ||
Nr. | Omschrijving | ||
---|---|---|---|
Directe baten en lasten | |||
1 | Bestemmingsplannen Baten Hendriks Jolanda | I | 65.000 |
In 2020 zijn meer bestemmings/wijzigingsplannen opgesteld waarop de Grondexploitatiewet niet van toepassing was, dan vooraf is ingeschat (één bestemmingsplan). Dan worden er leges geheven op grond van de Legesverordening. In 2020 zijn er echter meerdere van deze plannen in procedure gegaan. Het is namelijk lastig in te schatten hoeveel van dit soort plannen in een jaar worden aangevraagd. | |||
2 | Bouwvergunningen Baten Verberne Nikki | I | 205.000 |
Er zijn in 2020 meer vergunningen aangevraagd voor grote projecten dan vooraf is ingeschat. De grote projecten bedragen leges boven de €14.000 per aanvraag, maar kunnen oplopen tot over de €100.000. Dit hoeven maar een paar aanvragen meer te zijn, wat het verschil in baten direct erg groot maakt. | |||
3 | Projecten ruimtelijke ordening grexwet Baten en Lasten Meer van der Margo | I | 501.000 |
4 | Uitv.kn.bouwen overig Baten Starmans Ingrid | I | 35.000 |
Bouwcontroles ( in tegenstelling tot milieu controles) hebben, met in acht neming van de coronamaatregelen doorgang kunnen vinden, omdat die zich vooral afspelen in de buitenlucht. De baten zijn vooral toe te schrijven aan het meer inzetten op de controles die wij hebben verricht voor de regiogemeenten, om de verliezen zo beperkt mogelijk te houden. | |||
Indirecte baten en lasten | |||
5 | Mut.res.prj.ruimtelijke ordening grexwet Lasten Meer van der Margo | I | -175.000 |
6 | Rente Startersleningen Arts Marty / Bosmans Ruud | I | 162.000 |
Eerder is aan Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) in totaal € 1.405 mln. beschikbaar gesteld om in te zetten voor startersleningen. Op de uitgezette startersleningen wordt rente ontvangen, daarnaast betalen we een beheersvergoeding. Conform raadsbesluit wordt het saldo van renteopbrengst minus kosten beschikbaar gesteld voor (nieuwe) startersleningen (revolverend inzetten). Administratief betekent dit een verhoging van het krediet voor startersleningen. Eerder is dit niet gebeurd, waardoor dit tevens een correctie van voorgaande jaren betreft. | |||
7 | Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum | I | 122.000 |
Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 681.000 over alle programma's. Dit betreft circa 2,37% van de begroting voor dit onderdeel over alle programma’s. | |||
8 | Overige kosten | I | 5.000 |
Totaal | 890.000 |
Deelprogramma 2.2 Woonomgeving
DP22 WOONOMGEVING | I/S | Bedrag | |
Begroting na wijziging 2020 (baten -/- lasten) | -4.124.000 | ||
Rekening 2020 (baten -/- lasten) | -4.212.000 | ||
Saldo excl. mutaties reserves | -88.000 | ||
Begroting na wijziging 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 100.000 | ||
Rekening 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 95.000 | ||
Saldo reserves | -5.000 | ||
Totaal saldo | -93.000 | ||
Nr. | Omschrijving | ||
---|---|---|---|
Directe baten en lasten | |||
1 | Straatvoorzieningen Baten Linders Jimmy | I | -27.000 |
De hoge mate van afkeur van ons plastic afval, heeft gezorgd voor minder opbrengsten voor gerecycled plastic uit het Afvalfonds dan was begroot. Daarnaast zijn de marktprijzen voor oud papier en karton (OPK) zo ver gedaald, dat deze grondstoffenstroom in 2020 veel minder opbrengsten (vrijwel geen) heeft gegenereerd ten gunste van de afvalexploitatie dan was begroot. | |||
2 | Samenwerking handhaving regiogemeenten Starmans Ingrid | I | -42.000 |
Ten gevolge van de coronamaatregelen heeft toezicht en handhaving op het gebied van milieu en tijdlang stil gelegen. Milieu-inrichtingen mochten niet worden betreden. Werk op dit gebied voor regiogemeenten is dus niet conform planning uitgevoerd, met inkomstenderving tot gevolg. | |||
3 | Uitv.kn. VTH milieu niet basistaken Lasten Starmans Ingrid | I | 57.000 |
De beschikbare incidentele middelen uit het budget voor intensieve veehouderij zijn in 2020 niet ingezet. Ook het budget voor onderzoekskosten is niet aangeboord. | |||
4 | Afval Linders Jimmy | I | 54.000 |
De besluitvorming over de verbetervoorstellen afvalbeheer is verschoven van Q2 2020 naar Q4 2020. Omdat het communicatie- en implementatieproces daarop volgt, is het uitzetten van externe opdrachten i.r.t. communicatie en implementatie hieromtrent ook vertraagd. Het gereserveerde budget hiervoor is hierdoor niet in 2020 besteed, maar zal hier in 2021 wel voor nodig zijn. Om tegemoet te komen aan de wens van de raad om een goed communicatie- en implementatieproces op te zetten is daarom overheveling van dit budget gevraagd. | |||
Indirecte baten en lasten | |||
5 | Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum | I | 21.000 |
Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 681.000 over alle programma's. Dit betreft circa 2,37% van de begroting voor dit onderdeel over alle programma’s. | |||
6 | Mutatie voorziening egalisatie afvalstoffenheffing Jimmy De belastingdienst eist dat de btw (zowel af te dragen als voorbelasting) m.b.t. (kosten voor) vergoedingen voor gescheiden afval (o.a. verpakkingen) worden omgezet van zgn. compensabele btw naar ondernemers-btw. Dit met terugwerkende kracht vanaf 2015. Omdat de compensabele btw wel en ondernemers-btw niet meegenomen mag worden bij de berekening van de afvalstoffenheffing kan achteraf gesteld worden dat dit ten onrechte in de berekening van de afvalstoffenheffing opgenomen is geweest. Daarnaast is het nadelige verschil tussen de begroting en de realisatie (met name in 2019 en 2020) ten laste van de zgn. algemene dienst gekomen omdat de opgebouwde buffer in de voorziening daarvoor onvoldoende is. | I | -190.000 |
7 | Overige Kosten | I | 34.000 |
Totaal | -93.000 |
Deelprogramma 2.3 Veiligheid en Handhaving
DP23 VEILIGHEID EN HANDHAVING | I/S | Bedrag | |
Begroting na wijziging 2020 (baten -/- lasten) | -4.805.000 | ||
Rekening 2020 (baten -/- lasten) | -4.476.000 | ||
Saldo excl. mutaties reserves | 329.000 | ||
Begroting na wijziging 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 25.000 | ||
Rekening 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 12.000 | ||
Saldo reserves | -13.000 | ||
Totaal saldo | 316.000 | ||
Nr. | Omschrijving | ||
---|---|---|---|
Directe baten en lasten | |||
1 | Bluswatervoorzieningen Lasten Stam Tom | I | 39.000 |
De huur die we betalen aan WML is vorig jaar naar beneden bijgesteld. Dit wordt nu ook meerjarig aangepast in de begroting. Daarnaast hebben we in 2020 geen investeringen hoeven doen aan waterputten en brandkranen omdat uit de controles die zijn gedaan is gebleken dat deze in 2020 niet nodig waren. Dit is een incidenteel voordeel. Samen leidt dit tot een voordeel van € 39.000. | |||
2 | Integraal veiligheidsbeleid Baten en Lasten Janssen Monique | I | 164.000 |
Evenals in 2019 is ook in 2020 de toegekende bijdrage vanuit het landelijke ondermijningsfonds niet volledig besteed. In 2020 is een aantal acties als gevolg van Covid-19 uitgesteld naar 2021. Vanuit het Ministerie is toestemming om de resterende bijdrage in te zetten in 2021. Het gaat dan om een totaalbedrag van € 54.712,- op de post vooruit ontvangen. | |||
3 | Kermis centrum Lasten Driessen Pieter | I | 25.000 |
Door covid-19 is de Venrayse kermis geannuleerd. Er zijn beperkte kosten gemaakt i.v.m. onderzoek naar de haalbaarheid om een ‘corona proof’ kermis te organiseren en het organiseren van een beperkte kinderkermis op het Gouden Leeuwplein en Schouwburgplein. Dit resulteert in het aangegeven voordeel. | |||
4 | Regionale voorbereiding Baten Verheijen Maria | I | 27.000 |
De extra baten bij regionale voorbereiding zijn een gevolg van nagekomen incidentele baten van de VRNL, betreffende CAO gelden 2019. | |||
5 | Covid programma 2 DP23 Lasten Starmans Ingrid | I | 25.000 |
Dit resultaat bestaat uit resterende coronacompensatie die ontvangen is voor extra kosten in verband met inrichting van de openbare ruimte toezicht en handhaving (€ 24.985). Er wordt voorgesteld om fit bedrag over te hevelen naar 2021. | |||
Indirecte baten en lasten | |||
6 | Overige kosten | I | 36.000 |
Totaal | 316.000 |
Deelprogramma 2.4 Natuur, Landschap en Plattelandsontwikkeling
DP24 NATUUR, LANDSCHAP EN PLATTELANDSONTWIKKELING | I/S | Bedrag | |
Begroting na wijziging 2020 (baten -/- lasten) | -287.000 | ||
Rekening 2020 (baten -/- lasten) | -233.000 | ||
Saldo excl. mutaties reserves | 54.000 | ||
Begroting na wijziging 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 57.000 | ||
Rekening 2020 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves) | 30.000 | ||
Saldo reserves | -27.000 | ||
Totaal saldo | 27.000 | ||
Nr. | Omschrijving | ||
---|---|---|---|
Directe baten en lasten | |||
Indirecte baten en lasten | |||
1 | Overige kosten | I | 27.000 |
Totaal | 27.000 |