Paragraaf F. Verbonden partijen
Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording zijn verbonden partijen organisaties waarin de gemeente zowel een bestuurlijk als een financieel belang heeft. De uitvoering van taken is voor de gemeente steeds complexer geworden. In toenemende mate moet een beroep worden gedaan op andere organisaties, waaraan zij taken uitbesteden, via inkoop of subsidie of via uitvoering door verbonden partijen.
De uitvoering van taken is voor de gemeente steeds complexer geworden. In toenemende mate moet een beroep worden gedaan op andere organisaties, waaraan zij taken uitbesteden, via inkoop of subsidie of via uitvoering door verbonden partijen.
Gemeenten blijven verantwoordelijk voor de taken die zij door verbonden partijen laten uitvoeren. Het is daarom van belang dat de raad in het proces van begroting en verantwoording de benodigde informatie krijgt om de bijdrage van verbonden partijen aan de realisatie van de programma’s en daarmee gepaard gaande risico’s te kunnen beoordelen en te laten meewegen in het proces van horizontale sturing en verantwoording.
In de handreiking voor raadsleden (en griffiers) “grip op regionale samenwerking” zijn handvatten opgenomen om de kaderstellende en controlerende rol te kunnen blijven uitvoeren, daar waar de raad in samenwerkingsverbanden meer op afstand is komen te staan. Deze handreiking gebruiken wij als basis voor een evaluatie van verbonden partijen, met als doel om in onze verantwoording aan de gemeenteraad in het proces van begroting en verantwoording de benodigde informatie te verschaffen om de bijdrage van verbonden partijen aan de realisatie van de programma’s en daarmee gepaard gaande risico’s te kunnen beoordelen en te laten meewegen in het proces van horizontale sturing en verantwoording.
In 2018 hebben de gezamenlijke raden van Noord-Limburg opdracht gegeven om voor vijf gemeenschappelijke regelingen te komen tot een gezamenlijke reactie op de Kaderbrieven, een eerdere verzending stukken P&C-cyclus, centrale afspraken prijsindexering en loonstijgingen en
het realiseren van een verbeterde informatievoorziening. Dit betreffen Veiligheidsregio Limburg-Noord, Modulaire Gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein Limburg-Noord, Omnibuzz, Regionale UitvoeringsDienst Limburg-Noord en Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen. Venray coördineert de opdracht voor de veiligheidsregio Limburg-Noord. Inmiddels is het dashboard samenwerken gevuld en heeft is de reactie op de Kaderbrief gedeeld met de overige regiogemeentes.
In deze paragraaf nemen we de lijst verbonden partijen op. Er wordt een onderscheid gemaakt in de volgende categorieën verbonden partijen:
- Publiekrechtelijke (gemeenschappelijke regelingen tussen overheden)
- Privaatrechtelijke (rechtspersonen)
- Publiek-Private (samenwerkingsverband tussen overheid en private partij)
Wij hanteren een ruime interpretatie van de BBV-definitie. Hierin stellen we het materiële belang en de daaraan verbonden risico’s van de gemeente in een organisatie centraal en niet de formele begrenzing (letter van de wet). Daarom is o.a. een categorie “overige” toegevoegd. Welke samenwerkingsverbanden in deze categorie opgenomen moeten worden is nog niet eenduidig vastgelegd. In het kader van de geplande evaluatie van verbonden partijen zullen we dat scherp definiëren, zodat we tot een eenduidig en consistent overzicht komen.
Nr. | Naam | Plaats | Vorm | Deelprogramma | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. Publiek | ||||||
1.01 | Veiligheidsregio Limburg-Noord | Venlo | GR | DP23 DP11 | ||
1.02 | Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West | Venray | GR | DP11 | ||
1.03 | Euregio Rijn-Maas-Noord | Mönchengladbach | GR (Duits recht) | DP41 | ||
1.04 | Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord | Venlo | GR | DP11 | ||
1.05 | Omnibuzz | Sittard | GR | DP11 | ||
1.06 | Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord | Venray | GR | DP23 |
Nr. | Naam | Plaats | Vorm | Deelprogramma | ||
---|---|---|---|---|---|---|
2. Privaat | ||||||
2.01 | Bodemzorg Limburg BV | Maastricht | BV | DP24 | ||
2.02 | Toeristisch en Recreatief Platform Venray | Venray | Stichting | DP32 | ||
2.03 | Stichting Leisure Port | Venlo | Stichting | DP32 | ||
2.04 | NV Waterleiding Maatschappij Limburg | Maastricht | NV | DP33 | ||
2.05 | NV Bank Nederlandse Gemeenten | Den Haag | NV | DP44 | ||
2.06 | Stichting Administratiekantoor Dataland | Gouda | Stichting | DP43 | ||
2.07 | Enexis Holding | Den Bosch | NV | DP33 | ||
2.08 | Verkoop Vennootschap BV | Den Bosch | BV | DP44 | ||
2.09 | Vordering op Enexis BV | Den Bosch | BV | DP44 | ||
2.10 | CBL Vennootschap BV | Den Bosch | BV | DP44 | ||
2.11 | CSV Amsterdam BV | Den Bosch | BV | DP44 | ||
2.12 | Publiek Belang Electriciteitsproductie BV | Den Bosch | BV | DP44 | ||
2.13 | BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo | Venlo | Stichting | DP32 | ||
2.14 | Zorg en Veiligheidshuis Limburg-Noord | Venlo | Stichting | DP23 DP11 | ||
2.15 | Veilig Thuis | Venlo | Stichting | DP11 | ||
2.16 | Vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL) | Maastricht | Vereniging | DP22 | ||
2.17 | Natuurnetwerk Gemeenten | Driebergen | Vereniging | DP22 | ||
2.18 | Venray Bloeit | Venray | Stichting | DP32 |
Nr. | Naam | Plaats | Vorm | Deelprogramma | ||
---|---|---|---|---|---|---|
3. Publiek-Privaat | ||||||
3.01 | Brabander - Aan den Heuvel | Venray | Publiek-Private Samenwerking | DP21 | ||
3.02 | Samenwerkingsovereenkomst "De Blakt" | Venray | Publiek-Private Samenwerking | DP32 |
Nr. | Naam | Plaats | Vorm | Deelprogramma | ||
---|---|---|---|---|---|---|
4. Overige | ||||||
4.01 | Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum | Venray | Bestuursovereenkomst | DP33 | ||
4.02 | Via Venray | Venray | Bestuursovereenkomst | DP33 | ||
4.03 | Regio Noord-Limburg | Venlo | Overlegorgaan | DP41 DP31 DP32 | ||
4.04 | Werkplein Venlo-Venray | Venlo | Dienstverlening | DP11 | ||
4.05 | Werkbedrijf regio Limburg Noord | Venlo | Samenwerkingsovereenkomst | DP11 | ||
4.06 | RIEC | Maastricht | Netwerkorganisatie | DP23 | ||
4.07 | Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) Noord-Limburg | Venlo | Bestuursovereenkomst | DP34 | ||
4.08 | Samenwerking VTH Gennep-Venray | Venlo | Bestuursovereenkomst | DP23 | ||
4.09 | Toezicht- / handhavingsorganisatie Horst a/d Maas en Venray | Venray | GR | DP23 | ||
4.10 | Blueports Limburg | Maastricht | Samenwerkingsverband | DP32 | ||
4.11 | Samenwerkingsovereenkomst Regionale Sociale Recherche Noord Limburg | Noord Limburg | GR | DP11 | ||
1.01 Veiligheidsregio Limburg-Noord | ||||||
Doel | Meerwaarde behalen in veiligheid en gezondheid van de burgers. | |||||
Participanten | De 15 gemeenten in de regio Noord- en Midden-Limburg. | |||||
Openbaar belang | Het behartigen van de belangen van de gemeenten en hun ingezetenen op het gebied van: | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester en portefeuillehouder volksgezondheid. | |||||
Financieel belang | De gemeente Venray betaalt aan de Veiligheidsregio Limburg-Noord een bijdrage van € 4.745. 419 , gebaseerd op de begroting 2020 (ruim € 109 per inwoner). | |||||
Risico's | Overschrijding van het budget door VRLN. | |||||
Ontwikkelingen | Paraatheid brandweer: het toekomstbestendig maken van de repressieve organisatie tot en met 2023.Vrijwillige brandweerorganisatie: uitwerken van gevolgen van uitspraken van het Europese Hof. | |||||
Beleidsvoornemens | Uitvoering geven aan eerder vastgesteld beleid, ambitie en wettelijke taak bestaande uit: | |||||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 2.809 | 3.771 | 7.540 | 2.965 | ||
Vreemd vermogen | 50.702 | 49.836 | 50.608 | 53.634 | ||
Resultaat | 98 | 646 | 3.072 | -65 | ||
1.02 Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West | ||||||
Doel | Uitvoering geven aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de participatiewet. | |||||
Participanten | Gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray | |||||
Openbaar belang | Het initiëren, creëren, organiseren en uitvoeren van werk en het bevorderen van mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor met name diegenen die in de toetreding tot de arbeidsmarkt worden belemmerd. Het op bedrijfsmatig verantwoorde wijze uitvoeren dan wel doen uitvoeren van taken van en voor gemeenten op het terrein van de gesubsidieerde arbeid. Primair betreft dit de taken in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Daarnaast geldt dit ook voor andere onderdelen van de Participatiewet zoals nieuw beschut werken en de banenafspraak. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door (en is tevens voorzitter) portefeuillehouder Leven. De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-Groep NV. | |||||
Financieel belang | In de meest actuele prognoses van de NLW (o.b.v. de participatiewet) wordt uitgegaan van een scenario waarbij er een structureel exploitatietekort zal ontstaan bij de NLW organisatie wat door de deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling wordt bekostigd. De bijdrage en prognoses zijn verwerkt in de begroting van de gemeente Venray. Gemeentelijke bijdrage in de exploitatie en de bestuurskosten: € 271.000 (2020) | |||||
Risico's | Terugbetalen geldlening, afname van de Rijkssubsidie ten behoeve van de SW en tekorten in de exploitatie van de NLW. | |||||
Ontwikkelingen | De rol en positionering van de NLW binnen het speelveld van de Participatiewet wordt steeds duidelijker. De NLW transformeert zich naar een maatschappelijk werkbedrijf waarin ontwikkeling van mensen centraal staat. De ambitie ligt op het ontwikkelen van inwoners, gericht op een regulier dienstverband. De dienstverlening wordt hier continu op aangepast. In 2020 is een nieuwe visie voor de periode 2021-2030 opgesteld. Die visie gaat uit van 3 sporen. Spoor 1 uitvoering van de Wsw, spoor 2 dienstverlening Participatiewet en spoor 3 Dienstverlening aan derden. De visie wordt vanaf 2021 geïmplementeerd. | |||||
Beleidsvoornemens | Binnen de (financiële) kaders uitvoering geven aan de Wsw en gedeeltelijke invulling geven aan de Participatiewet. | |||||
Rapportages | Begroting en jaarrekening | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 113 | 79 | Niet bekend | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | 5.743 | 5760 | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | -5 | -29 | Niet bekend | Niet bekend | ||
1.03 Euregio Rijn-Maas-Noord | ||||||
Doel | Stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking tussen de leden, in het bijzonder op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, opleiding en onderwijs, menselijk potentieel, verkeer en vervoer, technologie en innovatie, ruimtelijke ordening, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. | |||||
Participanten | Van de euregio rijn-maas-noord maken tegenwoordig 29 leden deel uit. Aan Duitse kant gaat het naast de Landeshauptstadt Düsseldorf om de steden Mönchengladbach en Krefeld, het zuidelijk deel van de Kreis Kleve, de gemeenten Brüggen, Niederkrüchten, Straelen, Geldern, Nettetal, Wassenberg en Wegberg, de Kreis Viersen, de Rhein-Kreis Neuss, de Industrie- und Handelskammer Mittlerer Niederrhein en de Niederrheinische Industrie- und Handelskammer in Duisburg. | |||||
Openbaar belang | Het stimuleren van grensoverschrijdende samenwerking en belangenbehartiging van de regio binnen het cohesiebeleid van Europa. Via de euregio heeft Venray invloed op de benutting van een van de grootste Europese Programma’s, te weten het INTERREG A programma. De euregio’s langs de grens voeren hierover het programmamanagement | |||||
Bestuurlijk belang | Ledenvergadering: burgemeester, pfh Economie, Gebiedsontwikkeling en Evenementen en de pfh Sociale zaken, jeugd en Leefbaarheid. | |||||
Financieel belang | €10.320 (3 zetels à € 3.440). | |||||
Risico's | geen | |||||
Ontwikkelingen | De Euregio heeft haar Euregio visie herijkt. Daarnaast wordt gewerkt aan een nieuw Interreg Programma, Interreg VI. Venray participeert namens Greenport Regio Venlo in een aantal Interreg projecten (Interreg V), m.b.t. het thema Agrofood): • AGROPOLE - samenwerkingsproject Venray (Greenport Regio Venlo), Agribusiness Region Niederrhein en Brighlandscampus Greenport Venlo met als doel het samenbrengen van ondernemers in de agrofood keten, business development. Er zijn digitale ondernemersbijeenkomsten georganiseerd en er zijn innovatievouchers uitgereikt aan samenwerking van Duits - Nederlandse bedrijven.• Highpotentials Crossing Borders (uitwisseling van Duits-Nederlandse studenten en werkgevers aan de andere zijde grens, Venray participeert als één van de mentoren in dit programma). In 2020 hebben digitale bijeenkomsten plaatsgevonden. Juist fysieke ontmoetingen zijn van extra meerwaarde, maar deze zijn begrijpelijker wijze niet georganiseerd.• Circular Bio netwerk (gericht op clustering van bedrijven en ideeën op gebied van biomassa uit industrie / levensmiddelen, diervoeder en afvalverwerking). Hiervoor zijn een aantal digitale bijeenkomsten georganiseerd rond "grondstoffen", "produktdesign" en "wet- en regelgeving" | |||||
Beleidsvoornemens | ||||||
Rapportages | Begroting en jaarrekening | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 384 | 381 | Niet bekend | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | 567 | 672 | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | 8 | -24 | Niet bekend | 9 | ||
1.04 Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord | ||||||
Doel | Realiseren van kwantitatieve en kwalitatieve schaalvoordelen voor deelnemende gemeenten. Gericht op inkoop producten en diensten. Daartoe binnen de eerste module het realiseren van een slagvaardige, deskundige en efficiënte uitvoeringsorganisatie. | |||||
Participanten | De gemeenten: Venray, Peel en Maas, Horst aan de Maas, Gennep, Beesel, Bergen en Venlo. | |||||
Openbaar belang | Behartigen belangen deelnemende gemeentes m.b.t. uitvoerende taken met betrekking tot de inkoop op de terreinen Jeugd, Participatie en Wmo. Vooralsnog gericht op het aanbieden, aanbesteden en inkopen van producten en diensten (Regionaal Bureau Opdrachtgeven = RBO). | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur en dagelijks bestuur vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Leven. | |||||
Financieel belang | Bijdrage o.b.v. het aantal inwoners. Voor 2020 betreft het gemeentelijke aandeel in de MGRSDLN/ RBO bedrijfsvoeringskosten voor Venray € 251.735 (excl. BTW). Het BTW aspect kan teruggevorderd worden via het BTW compensatiefonds. | |||||
Risico's | Grip op contracten: In het kader van het ontwikkelplan MGR worden stappen genomen om het leveranciersmanagement verder te professionaliseren. Daarnaast wordt ook meer sturingsinformatie ontsloten. | |||||
Ontwikkelingen | De MGR is op 1 november 2014 gestart en heeft als eerste module het Regionaal bureau opdrachtnemen. In 2020 is een nieuw uitvoeringsplan opgesteld voor de periode 2020-2022. Daarbij zijn een aantal ontwikkellijnen geformuleerd inclusief de te nemen ontwikkelstappen. | |||||
Beleidsvoornemens | De MGR en meer specifiek het Inkoopbureau zijn een uitvoeringsorgaan. Beleid vindt plaats bij de gemeenten. | |||||
Rapportages | Begroting, jaarverslag en bestuursrapportage. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 0 | 0 | Niet bekend | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | 1.208 | 1325 | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | 364 | 202 | Niet bekend | Niet bekend | ||
1.05 Omnibuzz | ||||||
Doel | Realiseren van voordelen om gezamenlijk het doelgroepenvervoer in te kopen en uit te voeren. | |||||
Participanten | 30 gemeenten in Limburg (met uitzondering van Mook en Middelaar). | |||||
Openbaar belang | Houdt toezicht op gemeenschappelijke regeling vervoer. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder Anne Thielen. | |||||
Financieel belang | Uitvoeringskosten van het vervoer komen voor rekening van de afzonderlijke gemeenten. Voor Venray is dit voor 2020 begroot op € 538.814 | |||||
Risico's | Door toename van het vervoersvolume kan het zijn dat de kosten hoger uitvallen dan begroot. Dit verlies kan opgevangen worden door het hierboven genoemde bedrag van € 43.767. | |||||
Ontwikkelingen | De GR is op 11 mei 2016 van start gegaan. In eerste instantie is alleen het Wmo-vervoer opgenomen in de GR. In latere jaren sluiten het vervoer naar dagbesteding, in het kader van de jeugdwet en het leerlingenvervoer aan. | |||||
Beleidsvoornemens | De GR is een uitvoeringsorgaan. Het beleid ligt bij de gemeente. | |||||
Rapportages | Begroting, jaarverslag en bestuursrapportage. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 1.100 | nog niet bekend | Niet bekend | 921 | ||
Vreemd vermogen | 2.191 | nog niet bekend | Niet bekend | 522 | ||
Resultaat | 179 | nog niet bekend | Niet bekend | 0 | ||
1.06 Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord | ||||||
Doel | De uitvoering van de taken van vergunningverlening, toezicht of handhaving van de gemeentelijke organisatie voldoet aan landelijk, door de RUD en door de gemeente bepaald kwaliteitsniveau. | |||||
Participanten | 15 Noord- en Midden Limburgse gemeenten en de provincie behorend tot de (Veiligheids-)regio Limburg Noord (Noord- en Midden-Limburg). | |||||
Openbaar belang | Verbeteren en borgen van kwaliteit, veiligheid en gezondheid van de leefomgeving | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door portefeuillehouder Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit. | |||||
Financieel belang | Kosten van de organisatie van de RUD Limburg Noord worden verdeeld over de deelnemende gemeenten en provincie Limburg o.b.v. het aantal inwoners. In de begroting zijn zowel de organisatie- en uitvoeringskosten van RUD Limburg Noord als de uitvoeringskosten van de Uitvoeringseenheid Roermond opgenomen. De uitvoeringseenheid voert voor de gemeenten de VTH-taken bij voormalige provinciale inrichtingen uit. De bijdrage aan de RUD is op basis van het aantal inwoners. Voor 2020 betreft het gemeentelijk aandeel € 144.201. | |||||
Risico's | De RUD-samenwerking is gebaseerd op een gemeenschappelijke regeling in de vorm van een openbaar lichaam. Er is geen reserve opgenomen in de RUD-begroting. Tekorten komen voor rekening van de partners. | |||||
Ontwikkelingen | In 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet heeft grote invloed op het takenpakket en de werkwijze. Naar verwachting treedt dan ook de Wet private kwaliteitsborging in werking. De inwerkingtreding van de omgevingswet is uitgesteld naar 2022. Ook de Wet private kwaliteitsborging treedt dan pas in werking. Hierdoor treden er belangrijke veranderingen in het takenpakket van de vergunningverleners omgevingsvergunningen bouwdeel op. Door de partners van de RUD Limburg Noord wordt op basis van een evaluatie beoordeeld of er meer taken overgeheveld worden naar de RUD. | |||||
Beleidsvoornemens | De RUD Limburg Noord heeft de ambitie om door te groeien tot gesprekspartner en regisseur van het uitvoeringsproces van de VTH-taken. De RUD streeft ook naar het borgen van de kwaliteit bij de uitvoering van de VTH-taken. | |||||
Rapportages | De RUD Limburg Noord stelt een (meerjaren)begroting en een jaarrekening op. De deelnemende gemeenten en provincie Limburg kunnen zienswijzen indienen op de ontwerpbegroting. De RUD legt na afloop van het jaar een rapportage en evaluatie van de uitvoering van de VTH-taken door de RUD LN voor aan de partners. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 334 | 334 | Niet bekend | 148 | ||
Vreemd vermogen | 1.372 | 1.658 | Niet bekend | 1372 | ||
Resultaat | 0 | 0 | Niet bekend | 0 | ||
2.01 Bodemzorg Limburg BV | ||||||
Doel | Beheren en beheersen van afgewerkte stortplaatsen in Limburg, d.m.v. duurzaam onderhouden, inrichten en zo nodig herstellen van (milieubeschermende) voorzieningen. Bodemzorg Limburg BV is een beheerorganisatie zonder winstoogmerk, die handelt onder de naam Bodemzorg Limburg. Bodemzorg Limburg is verantwoordelijk voor de nazorg van locaties die zijn gesloten vóór 1 september 1996 en die formeel door gemeenten zijn overgedragen aan Bodemzorg Limburg. | |||||
Participanten | Alle Limburgse gemeenten zijn aandeelhouder. | |||||
Openbaar belang | Bevorderen van een gezond milieu. | |||||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Openbare Ruimte | |||||
Financieel belang | De gemeente bezit 950 (1,727%) van in totaal 55.280 volgestorte aandelen. | |||||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 390. | |||||
Ontwikkelingen | Bodemzorg Limburg zoekt actief naar mogelijkheden om gesloten stortplaatsen een maatschappelijk verantwoorde functie te geven. Daarbij dient als uitgangspunt dat de nieuwe activiteiten het beleid van de overheid ondersteunen. Ook is de vennootschap met ingang van 2016 vennootschapsbelastingplichtig geworden, echter er is een verzoek bij de Belastingdienst tot vrijstelling van deze plicht. De verwachting is dat deze vrijstelling nagenoeg geheel wordt toegekend. Met Bodemzorg Limburg is een koopovereenkomst en een intentieovereenkomst gesloten. De koopovereenkomst heeft betrekking op de verkoop van de voormalige stortplaats Venrays Broek. De intentieovereenkomst heeft betrekking op een gezamenlijk onderzoek, maar Bodemzorg is in de lead, naar de realisatie van zonnepanelen op de voormalige stortplaats. Het onderzoek naar de realisatie van zonnepanelen en de financiële gevolgen daarvan is afgerond. De akte van levering is in augustus 2020 gepasseerd; de voormalige stortplaats is nu eigendoem van Bpdemzorg Limburg inclusief de daarbij behorende rechten en plichten. | |||||
Beleidsvoornemens | De Provincie Limburg voert al geruime tijd onderzoek uit de naar de effecten van circa 400 voormalige stortlocaties (NAVOS-locaties) op de omgeving. Hierbij wordt gekeken naar de verspreidingsrisico’s van eventueel aanwezige grondwaterverontreinigingen. Uit dit onderzoek komen locaties naar voren waar mogelijk specifieke nazorg noodzakelijk is. Op basis hiervan kan door de betreffende gemeente gekozen worden om de locatie (en de risico’s) over te dragen aan Bodemzorg Limburg. In de aandeelhoudersvergadering is nogmaals afgesproken dat alle gemeenten z.s.m. dienen aan te geven of er nog gesloten stortplaatsen zijn die voor nazorg overgedragen zouden moeten worden. Een en ander is ook afhankelijk van de afronding van de beoordeling van NAVOS-locaties door de provincie. Verder wordt met de gemeenten waar een dergelijke locatie ligt, bekeken of er behoefte is een locatie na de overdracht voor specifieke doeleinden in te richten (bijv. de aanleg van een mountainbike route of de plaatsing van zonnepanelen). | |||||
Rapportages | Jaarrekening | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 1.890 | 5.474 (voorlopig) | Niet bekend | 1.900 | ||
Vreemd vermogen | 28.065 | 28.000 (voorlopig) | Niet bekend | 28.600 | ||
Resultaat | -1.962 | 3.584 (voorlopig) | Niet bekend | 200 | ||
2.02 Toeristisch en Recreatief Platform Venray | ||||||
Doel | Toeristische Promotie van Venray | |||||
Participanten | Toeristisch-Recreatief Platform Venray, VVV, recreatieve ondernemers, gemeente Venray | |||||
Openbaar belang | Verzorgt de lokale promotie van Venray | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het Algemeen Bestuur van de stichting vertegenwoordigd door portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen. | |||||
Financieel belang | De gemeente subsidieert het Toeristisch en Recreatief Platform Venray | |||||
Risico's | Zijn nihil. Samen met recreatieve ondernemers stuurt de gemeente het dagelijks bestuur aan. | |||||
Ontwikkelingen | Het TRPV is inmiddels conform opdracht, geprofessionaliseerd. Het dagelijks bestuur van het TRPV wordt door een deelnemersraad aangestuurd. De deelnemersraad bestaat uit recreatieve ondernemers, horeca en gemeente. Belangrijke ontwikkeling is versterking promotie van Venray door inzet van een gerichte campagne. Door de corona is dit vertraagd en gaat in 2021 van start. Tevens zal met behulp van cofinanciering van de Provincie Limburg herdenkingstoerisme samen met ondernemers in 2021 van start gaan. | |||||
Beleidsvoornemens | Per 01012021 is de samenwerking aangegaan met Limburg Marketing voor regio promotie en marketing. Uitvoering van een nieuwe lokale visie Toerisme en Recreatie. Uitvoering nieuw plan van aanpak promotie en marketing activiteiten. Afbouw I-punten. Uitgeven wandelkaart, platformfolder, uitvoering Masterplan Recreatieve Routes, vormgeven van herdenkingstoerisme (arrangementen tussen dag- en verblijfsrecreatie). | |||||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 29 | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | 29 | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | 58 | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
2.03 Stichting Leisure Port | ||||||
Doel | Ontwikkeling en marketing van het toerisme en de recreatie in Noord-Limburg. | |||||
Participanten | Gemeenten en toeristische platforms in Noord-Limburg en gemeente Leudal. | |||||
Openbaar belang | Bevorderen economische ontwikkeling door aantrekken bezoekers en bestedingen in de vrijetijdseconomie in Noord-Limburg. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeenten zijn niet bestuurlijk vertegenwoordigd in de stichting. | |||||
Financieel belang | De bijdrage van de gemeente is jaarlijks ca. € 60.000. | |||||
Risico's | De Stichting LeisurePort is geliquideerd per 01012020en zal in deze jaarrekening dan ook voor de laatste keer als verbonden partij worden opgenomen. Team Noord is een samenwerkingsverband van gemeenten met ondernemers die nu een plan van aanpak opstellen om in 2020 ter hand te nemen. | |||||
Ontwikkelingen | Een nieuwe regiomarketing is in ontwikkeling in samenhang met de marketing van de Provincie en in samenhang met de toeristische platforms. | |||||
Beleidsvoornemens | Team Noord haakt aan bij de Provinciale DMO ontwikkelingen en bij het Actieprogramma VTE. De nieuwe strategie rondom regionmarkting moet meetbaar zijn. | |||||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 0 | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | 0 | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | 0 | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
2.04 NV Waterleiding Maatschappij Limburg | ||||||
Doel | Het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids-)instellingen in Venray. | |||||
Participanten | Limburgse gemeenten en provincie Limburg. | |||||
Openbaar belang | Het als gemeentelijk intermediair:
| |||||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen. | |||||
Financieel belang | De gemeente bezit 15 (3%) van in totaal 500 volgestorte aandelen. | |||||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 68.070 | |||||
Ontwikkelingen | - | |||||
Beleidsvoornemens | - | |||||
Rapportages | Jaarrekening. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 209.386 | 215.305 | Niet bekend | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | 384.978 | 395.345 | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | 6.235 | 5.919 | Niet bekend | Niet bekend | ||
2.05 NV Bank Nederlandse Gemeenten | ||||||
Doel | Duurzaam bijdragen aan het laag houden van (financierings)kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||||
Participanten | Gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen in Nederland. | |||||
Openbaar belang | Bank voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang, die bijdraagt aan het duurzaam laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen. | |||||
Financieel belang | De gemeente bezit 54.202 (0,0973%) van in totaal 55.690.720 gestorte aandelen. | |||||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 135.505 (=54.202 x € 2,50). | |||||
Ontwikkelingen | Over 2019 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van EUR 163 miljoen (2018: EUR 337 miljoen). Op 15 december 2020 heeft de Europese Centrale Bank (ECB) de banken aanbevolen om tot 30 september 2021 af te zien van dividenden of deze te beperken. In maart 2020 heeft de BNG bekend gemaakt dat de nettowinst 2020 € 221 mln. bedraagt. Dit is € 58 mln. hoger dan de nettowinst 2019. | |||||
Beleidsvoornemens | In 2020 heeft BNG Bank haar strategie aangescherpt genaamd ‘Ons Kompas Naar Impact’. Op basis van haar purpose ‘gedreven door maatschappelijke impact’ kiest de bank ervoor om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op vier Sustainable Development Goals (SDG’s) waarmee de bank samen met publieke klanten het verschil wil maken: | |||||
Rapportages | Jaarrekening. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 4.991 mln. | 4.887 mln. | 5.097 mln. | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | 132.518 mln. | 144.802 mln. | 155.262 mln. | Niet bekend | ||
Resultaat | 337 mln. | 163 mln. | 221 mln. | Niet bekend | ||
2.06 Stichting Administratiekantoor Dataland | ||||||
Doel | Kwalitatief goede gemeentelijke vastgoed(gerelateerde) informatie | |||||
Participanten | Gemeenten | |||||
Openbaar belang | Ontzorgt, ondersteunt en faciliteert gemeenten op het gebied van Geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. | |||||
Bestuurlijk belang | Venray is certificaathouder en heeft indirect medezeggenschap over Dataland. | |||||
Financieel belang | De gemeente bezit 18.615 (0,384%) certificaten ad € 0,10 per certificaat van in totaal 4.851.881 certificaten | |||||
Risico's | Boekwaarde certificaten ad € 1.861. | |||||
Ontwikkelingen | In 2018 dreigden liquiditeitsproblemen te ontstaan. In 2019 zijn kostenbesparingen doorgevoerd, waarmee de exploitatie weer positief is geworden. Dataland heeft met het Kadaster afspraken gemaakt om de meeste functionaliteiten over te nemen. Voor het overnemen van de resterende taken worden gesprekken gevoerd met potentiële partijen. | |||||
Beleidsvoornemens | Dataland beëindigt haar werkzaamheden per 1-1-2022 | |||||
Rapportages | Nieuwe ontwikkelingen , jaarverslagen en jaarstukken worden in het PO, indien nodig, besproken. Afweging vindt plaats door de beleidsmedewerker belastingen/WOZ. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 112 | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | 463 | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | -638 | Niet bekend | Niet bekend | 112 | ||
2.07 Enexis Holding | ||||||
Doel | Behartigen van de publieke belangen m.b.t. het beheer van het energienetwerk door Enexis. | |||||
Participanten | Gemeenten en provincies. | |||||
Openbaar belang | Verzorgen van energievoorziening (elektriciteit en gas). | |||||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen. | |||||
Financieel belang | De gemeente bezit 370.845 (0,25%) van in totaal 149.682.196 volgestorte aandelen met een boekwaarde van € 200.064. | |||||
Risico's | Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook). | |||||
Ontwikkelingen | Binnen de aandeelhouderscommissie van Enexis zijn in de 2de helft van 2019 de financiële gevolgen van het Energieakkoord en de daaruit voortvloeiende energietransitie aan de orde geweest. De energietransitie brengt uitdagingen met zich mee voor zowel Enexis zelf, als voor de aandeelhoudende overheden. In dat kader zag Enexis zich in 2020 o.a. genoodzaakt, om haar aandeelhouders een financiële injectie van in totaal 500 miljoen euro te vragen. In 2020 is door Venray een aandeelhoudersleningen aan Enexis verstrekt van € 1.238.775. | |||||
Beleidsvoornemens | In 2021 wordt gewerkt aan nieuw strategisch plan omdat er veel is veranderd en om antwoord te bieden aan de uitdagingen van de toekomst. Zo is de energietransitie steeds zichtbaarder geworden in het Nederlandse landschap met windmolens en zonneweides. De timing valt samen met het | |||||
Rapportages | Jaarrekening en halfjaarlijkse rapportage. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 4.024 | 4.112 | 4116 | 4.021 | ||
Vreemd vermogen | 3.691 | 4.146 | 4635 | 3.691 | ||
Resultaat | 319 | 210 | 108 | 200 | ||
2.08 Verkoop Vennootschap BV | ||||||
Doel | Afwikkelen rechten en verplichtingen voortvloeiend uit de verkoopovereenkomst van Essent NV. | |||||
Participanten | Gemeenten en provincies. | |||||
Openbaar belang | Afwikkeling van juridische, fiscale claims die voortvloeien uit de verkoop van Essent-aandelen. De BV treedt op als vertegenwoordiger van de ex-aandeelhouders Essent: | |||||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen. | |||||
Financieel belang | De Verkoop Vennootschap BV is in het jaar 2020 opgeheven. De einduitkering bij de opheffing van deze BV bedraagt € 207. De gemeente bezat 4.955 (0,25%) van in totaal 2.000.000 volgestorte aandelen met een boekwaarde van € 50. In 2020 is er sprake van een kleine boekwinst van € 157. Per 31 december 2020 is er geen financieel belang meer. | |||||
Risico's | N.v.t. | |||||
Ontwikkelingen | De Verkoop Vennootschap BV is in het jaar 2020 opgeheven. | |||||
Beleidsvoornemens | N.v.t. | |||||
Rapportages | Jaarrekening | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 113 | 71 | N.v.t. | 5 | ||
Vreemd vermogen | 57 | 16 | N.v.t. | 0 | ||
Resultaat | -38 | -41 | N.v.t. | -50 | ||
2.09 Vordering op Enexis BV | ||||||
Doel | Beheren aandeelhouderslening aan Enexis BV. | |||||
Participanten | Gemeenten en provincies. | |||||
Openbaar belang | Afwikkeling van juridische, fiscale claims die voortvloeien uit de verkoop van Essent-aandelen. De BV beheert een vordering namens de ex-aandeelhouders op Enexis BV. De vordering is ontstaan door een herstructurering op grond van de Wet Onafhankelijk Netbeheer. Hierbij is de economische eigendom van de gas- en elektriciteitsnetten binnen de Essent-groep verkocht en overgedragen aan Enexis BV tegen de geschatte fair market value. Dit is gefinancierd middels een lening van Essent NV, Bij de verkoop van Essent NV aan RWE is de vordering niet overgegaan, maar overgedragen aan de ex-aandeelhouders. Dit betrof nog een bedrag van € 350 mln.. | |||||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Besturen. | |||||
Financieel belang | De vennootschap Vordering op Enexis BV is in het jaar 2020 opgeheven. Op het tijdstip van opheffing van de vennootschap waren alle schulden voldaan en geen resterende gelden meer aanwezig. Er heeft derhalve geen einduitkering meer plaatsgevonden vanuit deze vennootschap. De gemeente bezat 4.955 (0,25%) van in totaal 2.000.000 volgestorte aandelen met een boekwaarde van € 50. In 2020 is sprake van een klein boekverlies van € 50. Per 31 december 2020 is er geen financieel belang meer. | |||||
Risico's | N.v.t. | |||||
Ontwikkelingen | De vennootschap is in het jaar 2020 opgeheven. | |||||
Beleidsvoornemens | N.v.t. | |||||
Rapportages | Jaarrekening | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | -2 | -8.819 | N.v.t. | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | 356.324 | 9.083 | N.v.t. | Niet bekend | ||
Resultaat | -11 | 6.529 | N.v.t. | -15 | ||
2.10 CBL Vennootschap BV | ||||||
Doel | De functie van deze vennootschap was de verkopende aandeelhouders van energiebedrijf Essent te vertegenwoordigen als medebeheerder (naast RWE, Essent en Enexis) van het CBL Escrow Fonds en te fungeren als ‘doorgeefluik’ voor betalingen in en uit het CBL Escrow Fonds. | |||||
Participanten | Gemeenten en provincies. | |||||
Openbaar belang | Het CBL Fonds bevat nog middelen om eventuele voortijdige beëindigingsvergoedingen van de leasecontracten, die onderdeel uitmaakten van de aandelen verkoop, te betalen. | |||||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Besturen. | |||||
Financieel belang | De vennootschap CBL Vennootschap BV is in het jaar 2020 opgeheven. De einduitkering bij de opheffing van deze BV bedraagt € 313. De gemeente bezat 4.955 (0,25%) van in totaal 2.000.000 volgestorte aandelen met een boekwaarde van € 50. In 2020 is er sprake van een kleine boekwinst van € 263. Per 31 december 2020 is er geen financieel belang meer. | |||||
Risico's | N.v.t. | |||||
Ontwikkelingen | De vennootschap is in 2020 opgeheven. | |||||
Beleidsvoornemens | N.v.t. | |||||
Rapportages | Jaarrekening. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 138 | 125 | N.v.t. | 90 | ||
Vreemd vermogen | 21 | 5 | N.v.t. | Niet bekend | ||
Resultaat | -9 | -12 | N.v.t. | -25 | ||
2.11 CSV Amsterdam BV | ||||||
Doel | 1. Het namens de verkopende aandeelhouders van Essent voeren van een eventuele schadeclaimprocedure tegen de Staat als gevolg van de WON. | |||||
Participanten | Gemeenten en provincies. | |||||
Openbaar belang | In 2014 is de naam van de vennootschap gewijzigd waarna het openbaar belang louter nog de onder ‘doel’ geformuleerde zaken dient. | |||||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Besturen. | |||||
Financieel belang | De gemeente bezit 4.955 (0,25%) van in totaal 2.000.000 volgestorte aandelen. | |||||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 50. | |||||
Ontwikkelingen | Op 20 april 2020 hebben CSV Amsterdam B.V (waaraan Venray de rechten en verplichtingen heeft overgedragen), Recylceco B.V., Attero Holding B.V. en Waterland Private Equity Fund V C.V. een vaststellingsovereenkomst ondertekend waarin een minnelijke schikking is getroffen voor de afwikkeling van alle geschillen. Door de AvA is op 9 april 2020 (naar rato van het aandelenbelang) besloten de Escrow uit te betalen. Voor Venray € 20.227. | |||||
Beleidsvoornemens | De vennootschap blijft voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. | |||||
Rapportages | Jaarrekening. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 749 | 452 | N.v.t. | 530 | ||
Vreemd vermogen | 68 | 84 | N.v.t. | Niet bekend | ||
Resultaat | -121 | -294 | N.v.t. | -150 | ||
2.12 Publiek Belang Electriciteitsproductie BV | ||||||
Doel | Afwikkelen resterende rechten en plichten uit de verkoop van o.a. de aandelen Electriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland; m.n. die voortvloeien uit het (aanvullend) convenant met de Staat. | |||||
Participanten | Gemeenten en provincies. | |||||
Openbaar belang | Afwikkeling van rechten en plichten. | |||||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Besturen. | |||||
Financieel belang | De gemeente bezit 370.845 (0,25%) van in totaal 149.682.196 volgestorte aandelen. | |||||
Risico's | Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 3.708. | |||||
Ontwikkelingen | Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ. Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders. | |||||
Beleidsvoornemens | Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. De vennootschap is per 31 december 2020 nog niet ontbonden. | |||||
Rapportages | Jaarrekening en begroting. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 1.606 | 1.590 | Niet bekend | 1.595 | ||
Vreemd vermogen | 23 | 455 | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | -15 | -15 | Niet bekend | -30 | ||
2.13 BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo | ||||||
Doel | Aanleggen en exploiteren businesspark Greenport Venlo plus 30 ha. nieuw bedrijventerrein in Venray (Klaver 15). | |||||
Participanten | De gemeenten Venray, Horst aan de Maas en Venlo en de Provincie Limburg. | |||||
Openbaar belang | Het creëren van een regionale economische impuls door middel van het gezamenlijk aanleggen en exploiteren van een hoogwaardig businesspark inclusief de ontwikkeling van 30 ha. uitgeefbaar bedrijventerrein op grondgebied van Venray. | |||||
Bestuurlijk belang | Portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkeling en Evenementen vertegenwoordigt de gemeente Venray in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVvA). | |||||
Financieel belang | Het belang van de gemeente Venray in de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is 5,4%. | |||||
Risico's | Het risicoprofiel van de grondexploitatie is in de loop van 2020 nagenoeg gelijk gebleven. Periodiek zal door het ontwikkelbedrijf monitoring van de risico’s plaatsvinden. Om eventuele risico’s voor Venray (5,4% van het uiteindelijke resultaat) in de toekomst te kunnen opvangen is ervoor gekozen om binnen het grondbedrijf van Venray een reserve te vormen die gevoed gaat worden uit het jaarlijks te verkrijgen rendement (2%)op het ingebrachte eigen vermogen evenals het surplus op het ingebrachte vreemd vermogen. De vierde uitkering van dividend aan de aandeelhouders (over het jaar 2020) vindt medio 2021 plaats. | |||||
Ontwikkelingen | In december 2016 hebben de raden van de vijf deelnemende gemeenten ingestemd met de vervlechting van de (grond) exploitaties van DCGV, TPN, VGP, Villa Flora en de Innovatoren. Als gevolg van deze vervlechting is de gemeenschappelijke regeling beëindigd en is één nieuw ontwikkelbedrijf ontstaan met aan de ene kant de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (aandeelhouders zijn de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo, Venray en de Provincie Limburg) en aan de andere kant een BV/CV Campus Vastgoed Greenport Venlo (aandeelhouders zijn de gemeente Venlo en de Provincie Limburg). De gemeenten Gennep en Peel en Maas hebben besloten om geen deel uit te maken van het nieuwe samenwerkingsverband en treden daarmee uit. Dit heeft ertoe geleid dat een deel van het gebied is omgevormd naar de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (aandeel Venray 5,4%) en een deel is omgevormd naar de CV/BV Campus Vastgoed (Venray is hier geen aandeelhouder in).Per 1-1-2017 is het nieuwe ontwikkelbedrijf operationeel. De acquisitie van nieuwe bedrijven verloopt voortvarend in 2019. De grondomzet is fors hoger dan in de begroting van het Ontwikkelbedrijf opgenomen. In 2019 is ook voortgang gemaakt met de in het kader van de vervlechtingsoperatie overeengekomen ontwikkeling van 30 ha. nieuw bedrijventerrein op het grondgebied van de gemeente Venray, Klaver 15. De procedure voor het opstellen van het bestemmingsplan is doorlopen. Planning was om het bestemmings- en exploitatieplan op 26 januari 2021 ter besluitvorming voor te leggen aan de raad. Echter, als gevolg van diverse politiek-bestuurlijke en maatschappelijke discussies omtrent nut/noodzaak van het bedrijventerrein is de besluitvorming opgeschort. In 2021 wordt, in samenspraak met de raad en diverse stakeholders, opnieuw onderzocht welke wensen/behoeften er zijn t.a.v. de ontwikkeling van bedrijventerreinen in Venray. | |||||
Beleidsvoornemens | N.v.t. | |||||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | 4.600 | Niet bekend | Niet bekend | 9.325 | ||
2.14 Zorg en Veiligheidshuis Limburg-Noord | ||||||
Doel | Ondersteuning bieden op het gebied van zorg, welzijn, veiligheid. | |||||
Participanten | Voor taken beschermd wonen en maatschappelijke opvang de gemeenten in Noord- en Midden-Limburg. | |||||
Openbaar belang | Biedt ondersteuning op het gebied van zorg, welzijn, veiligheid. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente Venray wordt in de stuurgroep vertegenwoordigd door de wethouder sociale zaken, jeugd en leefbaarheid van de gemeente Venray. Besluitvorming vindt op voordracht van stuurgroep lokaal plaats. | |||||
Financieel belang | Gemeente Venray betaalt jaarlijks een bijdrage aan het Zorg- en Veiligheidshuis op basis van een vastgestelde verdeelsleutel. 2020 is een transitiejaar, waarbij de voorbereidingen zijn opgepakt om te komen tot een nieuw Zorg- en Veiligheidshuis. Bij het opmaken van de jaarrekening is de uitkomst van de financiele eindafrekening over 2020 voor het Zorg- en Veiligheidshuis nog niet bekend. Op de bijdrage 2020 worden in elk geval de kosten in mindering gebracht die lokaal gemaakt zijn ten behoeve van procesregie. Ook de begroting 2021 is nog niet vastgesteld. | |||||
Risico's | In 2021 wordt onderzocht volgens welk model het Zorg- en Veiligheidshuis definitief wordt opgezet. De keuze voor het model bepaalt mede hoe de begroting voor het Zorg- en Veiligheidshuis er de komende jaren gaat uitzien. Daarnaast wordt in 2021 onderzocht of herziening van de verdeelsleutel wenselijk is. | |||||
Ontwikkelingen | Het Zorg- en Veiligheidshuis Limburg-Noord is medio 2019 in een impasse geraakt. Eind 2019 zijn afspraken gemaakt om voor de korte termijn de bovenlokale taken overeind te houden. Daarnaast is bestuurlijk de wens uitgesproken om te komen tot een hernieuwd Zorg- en Veiligheidshuis. Tijdens het transitiejaar 2020 is aan deze bestuurlijke wens vorm en inhoud gegeven. Er is een kwartiermaker aangesteld en er zijn hernieuwde afspraken gemaakt over de samenwerking alsook over het toekomstig beheer. De taken in relatie tot jeugd (voorzitterschap beschermingstafel) en coördinatie op nazorg ex-gedetineerden zijn onveranderd uitgevoerd in 2020. Begin 2021 is besluitvorming voorzien op onderdelen (samenwerkingsovereenkomst, privacyprotocol, dienstverleningsovereenkomst beheergemeente, jaarrekening 2020, begroting 2021), waarna het Zorg- en Veiligheidshuis operationeel van start kan. | |||||
Beleidsvoornemens | Komen tot een hernieuwd Zorg- en Veiligheidshuis per 2021. | |||||
Rapportages | Jaarverslag en jaarrekening. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
2.15 Veilig Thuis | ||||||
Doel | Ondersteuning bieden op het gebied van zorg, welzijn, veiligheid. | |||||
Participanten | Bureau Jeugdzorg en alle gemeentes in Noord- en Midden Limburg. | |||||
Openbaar belang | Veilig Thuis is de organisatie die uitvoering geeft aan wettelijke taken als advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Het gaat daarbij om advisering, het ontvangen van meldingen, het onderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling en zo nodig vervolgstappen in gang zetten in de vorm van vrijwillige hulp, de Raad voor de Kinderbescherming en/of melding doen bij de politie. | |||||
Bestuurlijk belang | Wettelijke plicht op grond van de Wmo en de Jeugdwet. | |||||
Financieel belang | Gemeente is financieel verantwoordelijk vanuit de Jeugdwet en vanuit de Wmo. De middelen zijn afkomstig vanuit de lokale jeugdwet-middelen en de Wmo middelen die “centrumgemeente Venlo” ontvangt. | |||||
Risico's | Open einde financiering (bij stijging van aantal meldingen kunnen de kosten stijgen). | |||||
Ontwikkelingen | - Verbeterpunten in eigen werkproces- Verbeterpunten in samenwerking met ketenpartners- Inbedding van nieuwe taken die van Rijkswege bij Veilig Thuis zijn ondergebracht- Inbedden van regiovisie Aanpak Huiselijk Geweld en Kindermishandeling en vernieuwde samenwerkingsafspraken met Veilig Thuis | |||||
Beleidsvoornemens | Monitoring implementatie nieuwe functies Veilig Thuis. | |||||
Rapportages | Er zijn maandelijkse gesprekken over de resultaten van Veilig Thuis, daarnaast verantwoordt Veilig Thuis zich door managementrapportages. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 200 | 200 | Niet bekend | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | 382 | 900 | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | 139 | nihil | Niet bekend | Niet bekend | ||
2.16 Vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL) | ||||||
Doel | Primair doel is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de Limburgse gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun contractuele relatie uit hoofde van de contracten voor het verwerken van het huishoudelijk afval en gft. | |||||
Participanten | Alle gemeenten in de provincie Limburg (m.u.v. Mook en Middelaar). | |||||
Openbaar belang | - het voor en met de leden opbouwen van kennis en kunde op afvalgebied; | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt als lid vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Duurzaamheid, Openbare Ruime en Mobiliteit. | |||||
Financieel belang | De gemeente Venray betaalt aan de Afval Samenwerking Limburg circa € 4.500 in 2019. Dat is € 0,10 per inwoner. | |||||
Risico's | Het belangrijkste risico van de vereniging is het opnieuw contracteren van de lopende contracten en de daaraan verbonden kosten. Dit gebeurt in 2024, rekening houdend met alle mogelijke verlengingen. Er zijn geen risico’s verbonden aan deelname. Leden kunnen hun lidmaatschap opzeggen met een opzeggingstermijn van één jaar. Bovendien gaat elke gemeente een individueel contract aan met contractpartijen. | |||||
Ontwikkelingen | In 2016 hebben de meeste Limburgse gemeenten tijdens de ALV een “intentieverklaring” VANG ondertekend. Hiermee is het signaal afgegeven dat deze gemeenten zich sterk maken om de VANG-doelen m.b.t. afvalscheiding te realiseren. Daarnaast voert een ambtelijke werkgroep van ASL namens de Limburgse gemeenten regelmatig overleggen met Veolia (voorheen: Van Scherpenzeel) over de huidige problematiek m.b.t. het sorteren en vermarkten van verpakkingen van plastic, metaal en drankenkartons. Verder vind een aantal keren per jaar ambtelijk overleg plaats over alle ontwikkelingen op het gebied van gemeentelijk afvalmanagement en stimuleert en faciliteert de vereniging kennisdeling en samenwerking op het gebied van afval tussen de regiogemeenten. In de ALV van 28 november 2019 heeft ASL een visie en strategie vastgelegd in de “Gedeelde circulaire visie op samenwerking aan grondstoffen”. Eén en ander is opgesteld ter voorbereiding op de nieuwe aanbestedingen van verwerking van restafval, GFT en PMD. De huidige contracten lopen over een aantal jaren nl. af. In 2020 zijn en in 2021 worden verdere voorbereidingen getroffen voor deze nieuwe aanbestedingen, waarbij de gemeenteraden van Limburg ook betrokken worden. | |||||
Beleidsvoornemens | In de Strategienota “Een wereld te winnen” is aangegeven dat in de periode 2016-2021 uitvoering wordt gegeven aan nieuwe taken: | |||||
Rapportages | Jaarlijks wordt het Jaarverslag en de Jaarrekening vastgesteld door het bestuur en de leden. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | 110 | 102 | Niet bekend | 132 | ||
Vreemd vermogen | niet bekend | niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | -70 | -8 | Niet bekend | 30 | ||
2.17 Natuurnetwerk Gemeenten | ||||||
Doel | Vertegenwoordiging van gemeentelijke bos en natuureigenaren in de (koepel)Vereniging Bos en Natuureigenaren (VBNE) | |||||
Participanten | Gemeenten kunnen lid worden, per 20 oktober 2016 zijn 35 gemeenten aangemeld met een totaaloppervlak aan bos van 24.094 ha. | |||||
Openbaar belang | Het binden van gemeenten in het bezit van bos en natuur en samenwerken op het gebied van het bedrijfsmatig en professioneel beheer. | |||||
Bestuurlijk belang | De vereniging van Natuurnetwerk gemeenten zijn opgericht door de gemeente Nunspeet en Venray op 27 augustus 2015. Wethouder Cor Vervoort is in 2019 in het bestuur gestapt. Door verenigd te zijn, zit men aan tafel bij de VBNE. Hier wordt beleidsrichting bepaald, subsidiebesprekingen gehouden en kan worden bevorderd dat natuur en bos op de politieke agenda komen. | |||||
Financieel belang | Uitwisseling van kennis en expertise in het Natuurnetwerk Gemeenten voorkomt kosten voor inhuur of aankoop kennis. Tevens kan invloed worden uitgeoefend op het subsidiestelsel via inspraak. | |||||
Risico's | Er zijn geen risico’s verbonden aan deelname. Leden kunnen hun lidmaatschap ook weer opzeggen. | |||||
Ontwikkelingen | Het verder vergroten van de deelname van gemeenten met bos- en natuurbeheer om zo een belangrijke rol te kunnen vertegenwoordigen in het overleg met het rijk | |||||
Beleidsvoornemens | Thema’s die aan bod komen in het Natuurnetwerk Gemeenten zijn onder andere: | |||||
Rapportages | Jaarlijks wordt het Jaarverslag en de Jaarrekening vastgesteld door het bestuur en de leden. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
2.18 Venray Bloeit | ||||||
Doel | Het actief uitdragen en promoten van Venray als een bloeiende gemeente om te wonen, te werken, te shoppen en te verblijven | |||||
Participanten | Gemeente Venray, Venray Centraal, Toeristisch Platform Venray, Venrays Ondernemers Platform (VOP), Rabobank Horst-Venray, Woontafel Venray, Suyderland, verenigde ondernemers van de weekmarkt. | |||||
Openbaar belang | Bevorderen van de samenwerking tussen organisaties, bedrijven, instellingen, inwoners en bezoekers om de levendigheid een aantrekkingskracht van Venray te vergroten. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen | |||||
Financieel belang | De gemeente verdubbelt de bijdragen van de deelnemende partijen tot een maximum van €70.000 per jaar. | |||||
Risico's | geen | |||||
Ontwikkelingen | In 2016 is de organisatie geformaliseerd met het doel de zelfstandigheid te vergroten en de slagvaardigheid te verbeteren. Met dat doel is de Stichting Venray Bloeit opgericht. Het stichtingsbestuur bestaat uit een drietal leden door de Stuurgroep zijn benoemd. Eind 2019 heeft er een evaluatie plaatsgevonden. Deze heeft o.a. geresulteerd in een Plan van Aanpak voor de periode 2020-2023, inclusief begroting. Als gevolg van Corona zijn in 2020 niet alle plannen verwezenlijkt. | |||||
Beleidsvoornemens | De gemeenteraad heeft op 12 mei 2020 ingestemd met het Plan van Aanpak 2020-2023 en de hieraan gekoppelde begroting. De financiele middelen zijn hiermee t/m 2023 gewaarborgd. | |||||
Rapportages | De tussen- en eindevaluatie worden middels een rapportage aangeboden aan de raad. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
3.01 Brabander - Aan den Heuvel | ||||||
Doel | Het realiseren van een woningbouwprogramma van ca. 600 woningen in het gebied van de Brabander, deelgebied Aan den Heuvel. | |||||
Participanten | De gemeente Venray en de ontwikkelingsmaatschappij “Loobeek”. | |||||
Openbaar belang | Bevorderen woonmogelijkheden in de gemeente Venray. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in de stuurgroep vertegenwoordigd door:
Portefeuillehouder kan in de stuurgroep samen met de partner besluiten nemen binnen de kaders zoals door de raad gesteld. | |||||
Financieel belang | De gemeente Venray heeft een aandeel van 50% in de exploitatie en het risico van het project. | |||||
Risico's | Vertraging in uitgifte met extra kapitaallasten (rente). | |||||
Ontwikkelingen | Tegenvallende verkoop tot en met 2014. Vanaf 2015 is er weer een stijgende lijn zichtbaar. De exploitatie is reeds door de jaren heen verlengd en bijgesteld. De verkopen in 2020 waren hoger dan de raming. | |||||
Beleidsvoornemens | Doelstelling is de renteverliezen te minimaliseren en de exploitatie in de plus te houden. We streven ernaar het project zo snel mogelijk af te ronden met de partijen die er nu bij zijn. Daarnaast willen we ook de kwaliteit van de woonwijk garanderen. | |||||
Rapportages | Voortgangsrapportage per kwartaal. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend | ||
Resultaat | 1.219 | Niet bekend | Niet bekend | 1.024 | ||
3.02 Samenwerkingsovereenkomst "De Blakt" | ||||||
Doel | Het realiseren van ca. 54 ha uitgeefbaar industrieterrein “de Blakt”. | |||||
Participanten | De gemeente Venray en Maessen project BV. | |||||
Openbaar belang | Bevorderen economische ontwikkeling. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in de stuurgroep vertegenwoordigd door:
Portefeuillehouder kan in de stuurgroep samen met de partner besluiten nemen binnen de kaders zoals door de raad gesteld. | |||||
Financieel belang | De gemeente Venray heeft een aandeel van 50% in de exploitatie en het risico van het project. | |||||
Risico's | Lagere grondprijs voor niet verkoopbare restkavel. | |||||
Ontwikkelingen | Project wordt per 31 december 2020 afgesloten. De afsluitende overeenkomst is inmiddels ondertekend.Er is nog 1 restkavel (ca 0.3 ha) voorradig. Na verkoop volgt hier nog een winstneming uit voor beide partijen.Exploitatie jaarrekening 2020 moet nog door de beide partijen in de stuurgroep worden vastgesteld. | |||||
Beleidsvoornemens | Het project is 31 december 2020 afgerond. De afsluitende overeenkomst is inmiddels ondertekend en de exploitatie van 2020 moet nog door de stuurgroep worden vastgesteld. De laatste acties die nog voortkomen uit het afsluiten lopen inmiddels of zijn al afgerond. | |||||
Rapportages | Voortgangsrapportage per kwartaal. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | 400 | N.v.t. | N.v.t. | -303 | ||
4.01 Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum | ||||||
Doel | Verbeteren waterveiligheid, bereikbaarheid, economische ontwikkeling en leefbaarheid van het gebied tussen Ooijen en Wanssum, met inachtneming van de natuur. | |||||
Participanten | Provincie Limburg, de gemeenten Horst a/d Maas en Venray, Rijkswaterstaat, Waterschap Limburg. | |||||
Openbaar belang | Beschermen burgers en bedrijven tegen hoogwater en het bevorderen van de leefbaarheid van het gebied, w.o. verbeteren infrastructuur en economische ontwikkeling. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in de stuurgroep vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkeling en Evenementen. | |||||
Financieel belang | Investering van € 7,2 mln. (€ 5,7 mln. in geld en € 1,5 mln. in grond). | |||||
Risico's | De risico’s worden aangegeven in de voortgangsrapportage majeure projecten. Het gaat op dit moment over de: | |||||
Ontwikkelingen | EXCLUSIEF PROJECT BV is volop aan de slag. Begin 2021 wordt er gestart met het aanbrengen van de bodembescherming van de verlengde Westhaven. De werkzaamheden zullen na de zomervakantie van 2021 worden opgeleverd.CENTRUM WANSSUM OPENGESTELD VOOR VERKEERHet nieuwe verkeersluwe centrum van Wanssum is opengesteld voor het verkeer. Met de oplevering van het centrum is de laatste grote mijlpaal van Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum bereikt.HART VAN HET DORPRondom de brug in het centrum van Wanssum zijn de brugpleinen gerealiseerd. Samen met de brug vormen de brugpleinen het nieuwe leefbare hart van het dorp. In de Molenbeekdelta zijn enkele recreatieve elementen aangebracht, zoals stapstenen, een loopvlonder en groene kades die een bijzonder uitzicht geven op de jachthaven. Een nieuwe wandelroute laat bewoners de omgeving op een originele manier ontdekken. INRICHTING VAN HET NIEUWE GEBIEDGebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum komt nu in de laatste fase van het project. In de hoogwatergeulen en de Oude Maasarm vinden de afrondende werkzaamheden plaats.MAASPARK OOIJEN-WANSSUM - WEERD WANSSUMDankzij het bijzondere terrassenlandschap is Maaspark Ooijen-Wanssum uniek op Europese schaal. De eeuwenoude patronen van de rivier zijn hier zichtbaar. De kracht en dynamiek van de Maas maken dit gebied extra bijzonder. Iedere keer als de Maas bij hoogwater door dit gebied stroomt zet zij honderden verschillende soorten plantenzaden, insecten en vissen af. Deze flora en fauna vestigt zich bijvoorbeeld in de Weerd Wanssum en geeft het gebied een uitzonderlijke landschappelijke en ecologische waarde.OPLEVERING EN AFRONDING WERKZAAMHEDENGebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum is een gigantische klus geweest, waar enorm veel mensen jaren aan meegewerkt hebben en is nu bijna klaar. In november 2017 werd gestart met de werkzaamheden, binnenkort is het gebied helemaal toegankelijk en geven we het terug aan de inwoners van de dorpen. Er zullen begin 2021 nog enkele kleine afrondende werkzaamheden plaatsvinden, maar deze hebben weinig impact op de omgeving. | |||||
Beleidsvoornemens | Tijdens de uitvoering van alle werkzaamheden wordt ingespeeld op actuele beleidsvoornemens. | |||||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
4.02 Via Venray | ||||||
Doel | Het optimaliseren van de N270 tot een hoogwaardige verkeers-verbinding, die bijdraagt aan het verbeteren van de economische ontwikkeling in algemene zin, veiligheid, verkeersdoorstroming, leefbaarheid en duurzaamheid. Niet alleen direct op en rondom deze weg, maar ook in Venray e.o. | |||||
Participanten | De Provincie Limburg, de gemeente Venray, MKB-Limburg, LWV en LLTB vormen de Stuurgroep Via Venray. RWS Limburg is agendalid. | |||||
Openbaar belang | Het verbeteren van de economische ontwikkeling in algemene zin, veiligheid, verkeersdoorstroming, leefbaarheid en duurzaamheid. | |||||
Bestuurlijk belang | Economisch vestigingsklimaat behouden/versterken, mogelijk maken van adequate verkeersafwikkeling en daarbij oog voor de leefomgeving en duurzaamheid. | |||||
Financieel belang | Gemeente Venray draagt bij in de projectfinanciering en daarnaast voert zij projecten uit aan het aanliggend gemeentelijk wegennet. | |||||
Risico's | Vertraging door onderzoeken, waardoor kosten voor realisatie toenemen en budget wordt overschreden | |||||
Ontwikkelingen | Planvorming is gaande. | |||||
Beleidsvoornemens | Uitvoering werkzaamheden aan de N270 zelf gebeurt door de Provincie in 2 tranches. Aanpak van het wegvak Leunseweg - rotonde de Blakt (fase 1) was voorzien voor 2016-2018. Dit is vertraagd en wordt 2022/2024. Daarna worden de overige wegvakken onderzocht onder leiding van de provincie in samenwerking met de gemeente. De gemeentelijke projecten onder de vlag van de Via Venray worden in de periode 2014-2023 uitgevoerd. | |||||
Rapportages | Via kwartaalrapportages wordt verantwoording afgelegd aan de stuurgroep Via Venray | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
4.03 Regio Noord-Limburg | ||||||
Doel | Bevorderen van de intergemeentelijke samenwerking in Noord-Limburg. | |||||
Participanten | Gemeente Venlo, Venray, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Gennep, Bergen, Beesel en Mook en Middelaar. | |||||
Openbaar belang | De gemeenten werken samen om de ontwikkeling van de regio in de brede zin van het woord te bevorderen. | |||||
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouders nemen deel aan de diverse regionale overlegtafels. | |||||
Financieel belang | De bijdrage van de gemeente bedraagt jaarlijks € 4 per inwoner. | |||||
Risico's | geen | |||||
Ontwikkelingen | Het takenpakket van de Regio is de afgelopen jaren verbreed van economische tot ook sociaal maatschappelijke en ruimtelijke thema’s | |||||
Beleidsvoornemens | De thema’s die momenteel spelen betreffen: de campusontwikkeling, agrofood, maakindustrie, logistiek, scholing en arbeidsmarkt. | |||||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | Niet bekend | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | Niet bekend | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | 236 | Niet bekend | Niet bekend | 52 | ||
4.04 Werkplein Venlo-Venray | ||||||
Doel | Realiseren van een slagvaardige, deskundige en efficiënte uitvoeringsorganisatie op het gebied van werk en inkomen, waardoor zo min mogelijk burgers in de bijstand komen dan wel blijven. Daarnaast optimalisatie van de dienstverlening richting werkgevers. | |||||
Participanten | Gemeente Venlo en Venray | |||||
Openbaar belang | Minder mensen in de bijstand, meer mensen in de bijstand participeren in de samenleving en een besparing op de uitkeringslasten. | |||||
Bestuurlijk belang | Het college en de gemeenteraad zijn financieel eindverantwoordelijk en zijn verantwoordelijk voor de vaststelling van het beleid op het gebied van werk en inkomen. | |||||
Financieel belang | Voor beheerskosten, Programmakosten inkomensdeel gemeente Venray en | |||||
Risico's | Belangrijkste risico’s zijn: | |||||
Ontwikkelingen | Na de zomer 2018 is de samenwerking en de overeenkomst geëvalueerd, waarbij gekeken is naar de gezamenlijke doelstellingen en resultaten. De evaluatie biedt aanknopingspunten over hoe verder te gaan met het Werkplein. De uitwerking van verschillende scenario’s is eind 2018 opgepakt. In 2019 zijn in samenspraak met Venlo mogelijke scenario's verkent. In 2020 is een businesscase opgesteld en besluitvorming is voorzien in Q1 2021. | |||||
Beleidsvoornemens | De samenwerking evalueren en een koers bepalen over hoe verder te gaan met het werkplein. | |||||
Rapportages | De gemeente Venlo stelt in april, juli en oktober een eenduidig inhoudelijk verantwoordingsdocument op met betrekking tot het voorafgaande kwartaal, waarin de realisatie wordt afgezet tegen de raming. De gemeente Venlo stelt binnen zes weken na het verstrijken van het vierde kwartaal een inhoudelijke jaarrapportage op. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
4.05 Werkbedrijf regio Limburg Noord | ||||||
Doel | Het doel is dat er binnen de arbeidsmarktregio één aanspreekpunt is; het werkgeversservicepunt, waar werkgevers terecht kunnen voor informatie, advies en specialistische expertise. Daarnaast zijn gemeenten en UWV gezamenlijk verantwoordelijk voor de registratie van alle werkzoekenden en vacatures (transparantie arbeidsmarkt). UWV en gemeenten staan gezamenlijk aan de lat voor de gestelde doelen uit het marktbewerkingsplan, zoals invulling geven aan de Banenafspraak. | |||||
Participanten | De volgende partijen maken onderdeel uit van de samenwerkingsovereenkomst ondertekend op 22 oktober 2015: Gemeente Venray, gemeente Venlo, gemeente Beesel, gemeente Horst aan de Maas, gemeente Peel en Maas, gemeente Gennep, gemeente Bergen, NLW groep NV, Stichting INTOS, WAA groep, UWV Werkbedrijf. | |||||
Openbaar belang | Monitoren of de regionale samenwerkingsafspraken door partijen worden nagekomen. | |||||
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouders van Peel en Maas en van Venlo vertegenwoordigen de Noord-Limburgse gemeenten. | |||||
Financieel belang | De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet. | |||||
Risico's | Het belangrijkste risico is dat de Quotum-wet wordt geactiveerd, omdat de taakstelling wat betreft de plaatsing van de doelgroep niet wordt behaald. | |||||
Ontwikkelingen | Er spelen diverse ontwikkelingen zoals: - Invulling van de banenafspraak;- Uniforme vastleggen van werkzoekenden en vacatures;- Monitoring;- het verkleinen van de mismatch tussen vraag (ondernemers) en aanbod (werkzoekenden); inspelen op de groeiende behoefte aan betaalde krachten.- Doorontwikkeling WSP inclusief governance en financiering. | |||||
Beleidsvoornemens | In het marktbewerkingsplan zijn de beleidsvoornemens opgenomen. Er is een vertaling gemaakt naar een jaarplan. | |||||
Rapportages | ||||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
4.06 RIEC | ||||||
Doel | Het versterken van de bestuurlijke slagkracht voor wat betreft de aanpak van de georganiseerde criminaliteit om daarmee facilitering van criminele activiteiten (ondermijning) te voorkomen en de lokale veiligheid te vergroten. | |||||
Participanten | Alle Limburgse gemeenten, provincie Limburg, Openbaar Ministerie, Politie eenheid Limburg en landelijke diensten, Belastingdienst, Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst, Economische Controledienst, Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Voor het thema hennep is een apart convenant opgesteld, waarin ook andere partners participeren. | |||||
Openbaar belang | Versterken van de bestuurlijke aanpak en ondersteunen van de geïntegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente Venray wordt per thema vertegenwoordigd door een burgemeester in de stuurgroep. Burgemeester Winants heeft in 2020 de portefeuille zorgfraude opgepakt. | |||||
Financieel belang | Gemeente Venray betaalt jaarlijks een bijdrage aan het RIEC. Via het RIEC is er in 2020 vanuit het landelijke Ondermijningsfonds een bijdrage ontvangen van € 50.000,-. | |||||
Risico's | - | |||||
Ontwikkelingen | Intensivering aanpak ondermijning in Limburg mede dankzij toekenning versterkingsgelden uit het landelijke ondermijningsfonds voor de jaren 2019, 2020 en 2021 (voor Limburg in totaal bijna 9 miljoen euro, waarvan specifiek voor Venray in totaal 150.000,-) . In dit kader wordt ingezet op versterking van grensoverschrijdende samenwerking, versterken van publiek-private samenwerking, bestuurlijke weerbaarheid en integriteit, extra capaciteit ontkleurde analisten en ontkleurde projectleiders ten behoeve van advisering en ondersteuning van gemeenten (o.a. uitwerken integrale ondermijningsbeelden). De middelen voor Venray worden specifiek ingezet op het versterken van de informatiepositie rondom druggerelateerde criminaliteit. In 2020 is verder invulling gegeven aan het lokaal versterkingsplan. | |||||
Beleidsvoornemens | Versterken van de samenwerking om daarmee ondermijnende criminaliteit effectiever terug te dringen. Verder is beleidsmatig het streven erop gericht om zoveel als mogelijk uniform beleid te hebben als het gaat om onder meer Bibob, Damocles, prostitutie, 1% motorclubs, etc.. Besluitvorming over nieuw of gewijzigd beleid vindt lokaal plaats. | |||||
Rapportages | Jaarverslag en jaarrekening. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
4.07 Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) Noord-Limburg | ||||||
Doel | De Gemeenten streven naar een betrouwbaar, vlot, veilig en duurzaam vervoer van mensen en goederen door een gericht aanbod van mobiliteitsvoorzieningen en door een efficiënt gebruik van deze vervoersvoorzieningen door burgers en bedrijven. Te bereiken door onder meer: | |||||
Participanten | Gemeenten Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Venlo, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Beesel | |||||
Openbaar belang | Samenwerkingsverband voor het verbeteren van de bereikbaarheid van en de verkeersveiligheid in de regio Noord-Limburg en daarmee tevens van/in Venray | |||||
Bestuurlijk belang | Van het bestuurlijk overleg is een wethouder van één van deelnemende gemeenten de voorzitter (voorzitter is de portefeuillehouder van Horst aan de Maas, vicevoorzitter is portefeuillehouder Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit van de gemeente Venray). | |||||
Financieel belang | Subsidies voor projecten in het beleidsveld “mobiliteit, verkeer en vervoer” worden afgestemd binnen het RMO en ingediend door het RMO. De Provincie (de grootste subsidieverstrekker) vereist dat er een strategische agenda onder ligt, anders simpelweg geen subsidie. De samenwerking in het RMO borgt dat die strategische agenda er is/komt. | |||||
Risico's | De belangrijkste risico’s zijn dat belangen mogelijk erg uiteenlopen en dat individuele deelnemers hier individueel op gaan acteren. De samenwerking is echter hecht en bestaat al sinds de jaren 90 van de vorige eeuw. Sinds begin 2018 is er één gezamenlijke regionale visie die door de 8 deelnemende gemeenteraden is vastgesteld. | |||||
Ontwikkelingen | Het RMO ontwikkelt zich steeds meer naar een partij die zich bezig houdt met een strategische agenda op het gebied van mobiliteit en niet meer met het “slechts” coördineren van verkeerseducatie bij de scholen. Met de vaststelling en uitvoering van het Mobiliteitsplan voor Noord-Limburg ( Trendsportal) wordt geborgd dat gemeenten gezamenlijk in dezelfde richting werken. Dit is tevens basis voor de subsidieverstrekking. | |||||
Beleidsvoornemens | In 2018 zijn regionale doelstellingen door alle betrokken gemeenteraden vastgesteld. De volgende stap is deze op regionaal én lokaal niveau aan te scherpen en de basis te laten zijn voor de gemeentelijke uitvoeringsprogramma’s op het beleidsterrein Mobiliteit. De samenwerkingsovereenkomst is van 2015 en is in 2019 voor één jaar verlengd tot en met 2020. Alsdan zal worden bezien hoe de nieuwe inzichten vanuit de huidige samenwerking daarin terecht kunnen komen. | |||||
Rapportages | Het RMO rapporteert niet expliciet over het samenwerkingsverband zelf. Verschenen nota’s van de laatste jaren onder meer: Mobiliteitsvisie Trendsportal: www.trendsportal.nl | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
4.08 Samenwerking VTH Gennep-Venray | ||||||
Doel | Uitvoering van taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving die niet tot het basistakenpakket behoren, volgens (overheids-)kwaliteitscriteria, waarbij gestreefd wordt naar een efficiëntere en effectievere uitvoering. | |||||
Participanten | Gemeenten Gennep, Mook en Middelaar en Venray | |||||
Openbaar belang | Het adviseren van omgevingsvergunningen, meldingen Activiteitenbesluit en het controleren van het naleven wet- en regelgeving volgens de geldende kwaliteitsnormen. | |||||
Bestuurlijk belang | Samenwerking zorgt voor het toepassen van dezelfde spelregels, bevordert de kwaliteit van de uitvoering en leidt tot een effectievere en efficiëntere inzet van personeel en geldmiddelen. Door het bundelen van de uitvoering is het eenvoudiger om aan de kwaliteitscriteria op het gebied van deskundigheid en vlieguren te voldoen. | |||||
Financieel belang | Gemeente Venray en Mook en Middelaar brengen personeel in. Gemeente Venray faciliteert de samenwerking. Gemeenten Gennep ven Mook en Middelaar vergoeden de inzet volgens een afgesproken regionaal uurtarief. | |||||
Risico's | Gennep kan een lager aantal uren vragen. Dit zou kunnen leiden tot onderbenutting van de capaciteit van Venray. Het gevraagde aantal uren wordt opgenomen in het uitvoeringsprogramma VTH. | |||||
Ontwikkelingen | Voor de gemeentelijke of thuistaken is een samenwerkingsverband in voorbereiding samen met Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray. Deze samenwerking wordt dan voor vier gemeenten geformaliseerd. | |||||
Beleidsvoornemens | Gezamenlijke doorontwikkeling programmering, inzet middelen, gezamenlijke afstemming van de uitvoering en verbeteren van het monitoringssysteem. Dit gebeurt onder andere door het gebruik van de regionale VTH-applicatie. | |||||
Rapportages | Jaarlijks worden de resultaten van het uitvoeringsprogramma getoetst aan het uitvoeringsprogramma en handhavingsbeleid. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
4.09 Toezicht- / handhavingsorganisatie Horst a/d Maas en Venray | ||||||
Doel | Op effectieve wijze inrichten en uitvoeren van het toezicht en de handhaving ter bevordering van het naleven van wet- en regelgeving. | |||||
Participanten | Gemeenten Horst aan de Maas en Venray | |||||
Openbaar belang | Op effectieve wijze inrichten en uitvoeren van het toezicht en de handhaving ter bevordering van het naleven van wet- en regelgeving in de gemeenten Horst aan de Maas en Venray. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in de regeling vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit. | |||||
Financieel belang | Gemeente Venray brengt het personeel in. Dit wordt ingezet voor Horst aan de Maas op basis van afname uren. Horst aan de Maas vergoedt de inzet op basis van een afgesproken uurtarief. | |||||
Risico's | Het aantal uren dat Horst aan de Maas vraagt is gemaximeerd op 9.350 uren. Horst aan de Maas kan minder uren afnemen. De vrijval van capaciteit wordt financieel geregeld via afbouwregeling gedurende een overgangstermijn van vier jaren. Daarnaast kan er onvoldoende capaciteit bij gemeente Venray zijn om het programma volledig uit te voeren, bijvoorbeeld door personeelswisselingen of ziekte. | |||||
Ontwikkelingen | Voor de gemeentelijke of thuistaken is een samenwerkingsverband in voorbereiding met de gemeenten Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray. Deze samenwerking wordt geformaliseerd. In dit kader zal de gemeenschappelijke regeling Horst aan de Maas-Venray beëindigd worden. De beëindiging van de gemeenschappelijke regeling met Horst aan de Maas zal 2021 afgerond worden. | |||||
Beleidsvoornemens | In samenwerking met de gemeenten Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray wordt de doorontwikkeling van de kwaliteitscriteria van de thuistaken gezamenlijk opgepakt, afgestemd op de ontwikkeling van de kwaliteitsnormen of kwaliteitscriteria door de RUD Limburg Noord. | |||||
Rapportages | Jaarlijkse rapportage en evaluatie van de doelen van het uitvoeringsprogramma en het beleid Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
4.10 Blueports Limburg | ||||||
Doel | Samenwerking op het gebied van havenbeheer en - ontwikkeling. | |||||
Participanten | Provincie Limburg, Rijkswaterstaat, Ontwikkelingsmaatschappij midden-Limburg Zevenellen BV. en de gemeenten Venray, Gennep, Venlo, Roermond, Leudal, Weert, Maasgouw, Sittard-Geleen, Stein en Maastricht. | |||||
Openbaar belang | De strategische samenwerking moet leiden tot een economisch sterke regio, gepositioneerd in het achterland van de zeehavens Rotterdam en Antwerpen. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen. | |||||
Financieel belang | Voor de vier jaren 2018 t/m 2021 in totaal € 108.000. Als volgt verdeeld: Provincie Limburg € 50.000 en de gemeenten Venray € 10.000, Gennep € 4.000, Venlo € 10.000, Roermond € 4.000, Leudal € 4.000, Weert € 4.000, Maasgouw € 4.000, Sittard-Geleen € 10.000, Stein € 4.000 en Maastricht € 4.000. | |||||
Risico's | geen | |||||
Ontwikkelingen | Blueports werkt samen met de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens en het European Logistics Centre Limburg aan het stimuleren van meer vervoer over water, de zgn. Modal Shift van weg naar water, aan een meer uniforme aanmeldprocedure voor schepen en inning van havengelden in NL, zgn. RiverGuide. Verder wordt samengewerkt conform de vastgestelde Uitvoeringsagenda. | |||||
Beleidsvoornemens | De ambitie om het samenwerkingsverband ook na 2018 te continueren is voor 4 jaar vastgelegd in de in januari 2018 ondertekende samenwerkingsovereenkomst 2018 - 2021. | |||||
Rapportages | Na afloop van de overeengekomen samenwerkingsperiode (t/m 2021) wordt een evaluatie van de uitvoeringsagenda opgesteld. | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
4.11 Samenwerkingsovereenkomst Regionale Sociale Recherche Noord Limburg | ||||||
Doel | Een adequate en constante sociale recherche die noodzakelijk is voor de handhaving van de regelgeving op het terrein van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 op basis van het vastgesteld regionaal handhavingsplan. | |||||
Participanten | Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar, Peel en Maas, Venray en Venlo | |||||
Openbaar belang | Kwetsbaarheid verminderen en fraude binnen één systeem registreren voor Noord-Limburg. De samenwerking draagt bij aan een meer programmatische handhaving op basis van risicosturing in overeenstemming met de doelstellingen van Hoogwaardig Handhaven. | |||||
Bestuurlijk belang | De colleges van de afzonderlijke gemeenten zijn bevoegd in het samenwerkingsverband. | |||||
Financieel belang | In het samenwerkingsverband wordt uitgegaan van een verdeling van de kosten over de deelnemende gemeenten, met uitzondering van de gemeente Venlo, op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 1 januari van het jaar waarop de exploitatiebegroting betrekking heeft. | |||||
Risico's | Desintegratiekosten, die voortvloeien uit eenzijdige opzegging van de overeenkomst komen ten laste van de betreffende opzeggende gemeente. | |||||
Ontwikkelingen | De samenwerkingsovereenkomst is aangegaan voor de periode 2017-2020. De overeenkomst is in 2020 geëvalueerd en besloten is om de samenwerking voort te zetten. | |||||
Beleidsvoornemens | Handhaving van de in de overeenkomst opgenomen regelgeving | |||||
Rapportages | Kwartaalrapportages aan de hand van ken- en stuurgetallen | |||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 (begr.) | ||
Eigen vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Vreemd vermogen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||
Resultaat | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |